
philippine studies
Ateneo de Manila University • Loyola Heights, Quezon City • 1108 Philippines

The Wakaoji Abduction and the Roppongi Property Sale:
Perspectives from the Philippine Press

Helen Yu-Rivera 

Philippine Studies vol. 54, no. 1 (2006): 82—110

Copyright © Ateneo de Manila University

Philippine Studies is published by the Ateneo de Manila 
University. Contents may not be copied or sent via email 
or other  means to multiple sites and posted to a listserv 
without the copyright holder’s written permission. Users 
may download and print articles for individual, noncom-
mercial use only. However, unless prior permission has 
been obtained, you may not download an entire issue of a 
journal, or download multiple copies of articles.

Please contact the publisher for any further use of this 
work at philstudies@admu.edu.ph.

http://www.philippinestudies.net
Fri June 30 13:30:20 2008



The Wakaoji Abduction and the 
Roppongi Property Sale: 
Perspectives from the Philippine Press 

Helen Yu-Rivera 

The Wakaoji incident and the aborted sale of the Philippine property in 
Roppongi, Japan, were two of the most celebrated cases in Philippine 
media during the Aquino administration. From the point of v i m  of the 
Philippine press both cases reflected the Aquino administrationk inept- 
ness in handling sociopolitical crises. Although unrelated, both incidents 
reflected irritants in Philippines-Japan relations that afected the social, 
political, and economic dimensions of this bilateral relationship. The two 
cases engendered mutual negative images of the Philippines and Japan, 
which were encouraged by powerful media machineries. Both cases also 
highlighted the glaring disparity between a powerful Japan and a weak 
Philippines. 

KEYWORDS: Wakaoji, Roppongi, Aquino, kidnapping, public dominion, 
Philippine press 

Articles written on the relationship between the Philippines and Japan 
during the Aquino administration (1986-1992) tend to explore macro 
perspectives of historical, political (e.g., Takahashi 1988; Jose 1998; 
Villacorta 2001) and economic issues (Tan 2000). They usually deal with 
policy issues, highlighting the state-to-state relationship. Osteria (1996) 
and Ballescas (2001) have dealt with the specific topic of Filipino migra- 
tion to Japan but both have viewed the issue within the context of de- 
mographic trends and patterns. As such, rarely have popular views and 
opinions been solicited. During this period, two cases involving the 
Philippines and Japan-the Wakaoji kidnap incident and the Roppongi 

PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006): 82-110 



YU-RIVERA / WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 83 

case-hugged the headlines in the Philippine print media. Surprisingly, 
however, despite the controversy surrounding these celebrated cases 
they have rarely been treated in analyses of relations between the 
Philippines and Japan. Except for Ballesca's (1988) article analyzing the 
ramifications of the Wakaoji kidnapping, the incident has been cited only 
briefly in an article by Lim (1988) as an example of political instability 
in the Philippines that caused severe repercussions on Philippines-Japan 
relations. 

Although it is not w i t h  the purview of this study to chart readers' 
responses to the Wakaoji incident and the Roppongi issue, it works from 
the assumption that the press both reflects and charts the direction of 
public discourse. The increasing role of mass media as conduit of public 
information and their ability to affect international relations cannot be 
downplayed. While previously diplomacy between nations had been a 
closed affair, with tnformation hidden from public view, policy making 
in the information age is no longer the sole domain of politicians, 
bureaucrats, and diplomats (Okamura 1998, 20). Okamura (ibid.) writes: 

Public participation, transmitted through the media via print, audio or 
visual means, has the potentid to shape and change the course of inter- 
national relations. Despite attempts to the contrary, governments are 
no longer able to suppress all pertinent information and the media has 
an important role in the transmission of the public's will. 

In this connection, this article aims to present issues surrounding the 
Wakaoji kidnap incident and the Roppongi case as viewed by the Phil- 
ippine press and how these defined the sociopolitical and economic pa- 
rameters of the bilateral relationship in question. Through the use of 
news articles, editorials, and opinion columns in major Philippine peri- 
odicals, this article seeks to study Philippines-Japan relations from a 
popular point of view. 

Wakaoji's Abduction, 15 November 1986 

After the successful people's revolt centered in EDSA that toppled the 
Marcos regime in February 1986, Corazon Aquino came to power as the 



84 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

Phihppines' new ruler. The early years of the Aquino adrmnistration were 
racked by a series of attempted political and military coup d'etat that 
threatened to unseat her. The Philippines was also suffering from eco- 
nomic problems that were viewed as vestiges of the former regime's 
mismanagement and products of the climate of uncertainty and insta- 
bility projected by a new government. It was during this unstable political 
and economic climate that President Aquino embarked on a state visit 
to Japan from 10 to 13 November 1986. Aquino's trip was meant to 
drum up investments, loans, and aid for the economic recovery of the 
Philippines. 

Two incidents marred Aquino's state visit that would become some of 
the severest tests of her administration's capability. Two days after her 
departure for Tokyo, murdered Philippine labor leader Rolando Olalia's 
corpse and that of his driver were discovered. The Philippine govern- 
ment and the press believed that the murder was pan of a plot by a 
small dissident group to destabilize the administration. Although then 
Press Secretary Teodoro Benigno did not clarify whether members of 
the group were pan of the government or the military, a Malacaiiang 
palace official was quoted to have said that most "cabinet ministers had 
'strong suspicion' that a faction in the military associated with a coup 
plan reported earlier might have been responsible for the Olalia killing" 
(MC 1986, 1). To exacerbate the situation, another tragedy hit the Phil- 
ippine government that would have severe repercussions on Phhppines- 
Japan relations. On  15 November 1986 Wakaoji Noboyuki, the 
53-year-old head of the Philippine operations of Mitsui and Company, 
was abducted by five men on his way home from the Canlubang Golf 
and Country Club in Laguna. This incident put a damper on the then 
concluded agreements with Japan regarding aid and investment that 
Aquino had negotiated in Tokyo just a few days earlier. 

The kidnapping of Wakaoji generated opinions from the Philippine 
press expressing concern that it would have implications on the attitude 
of Japanese businessmen toward trade and business in the country. 
Malacaiiang and the press also linked the kidnapping of Wakaoji to the 
murder of Olaha, arguing that these incidents were aimed at destabiliz- 
ing the admtnistration. More than the expressed link between the two 
incidents, the Philippine press viewed them as projecting an unstable 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 85 

government. On 18 November 1986 the Manila Chronicle editorialized 
that, while the Aquino administration promised to do its best to solve 
the cases, the government was also responsible, to some extent, for the 
interplay of events that tended to portray it as destabilized @aroy 
1986a). The editorial cited the uneasy relationship between the govern- 
ment, on one hand, and the military and police, on the other. Accord- 
ingly, the complaints of peasants concerning human rights violations 
were said to inhere "from the retention of the vestiges of the deposed 
dictator's armed apparatus" (ibid.). The editorial blamed Aquino for al- 
ternately hardening her rhetoric against the military and, at the same 
time, trying to accommodate the demands of factions in the Armed 
Forces rather than compelling them to recognize discipline. The result 
was that the military and police discovered a new political role and ap- 
peared "to be more engrossed with choosing loyalties or playing myste- 
rious about loyalties rather than actively helping solve police problems" 
(ibid.). The editorial asserted (ibid.): 

The failure of the Cory Government to do so has come to define a 
gaping variance between her rhetoric and the social environment in 
which such rhetoric is expressed. In the ambiguity which the 
President's vacillations create, criminal groups could take a ride on the 
confusion which the strategies of her political enemies would create. 

Another ecktorial in the Mknh Chronicle opined that the underlying issue 
posed by incidents hke the Olalia murder and the Wakaoji kidnap case 
was "whether a democratic government in the Third World can govern 
effectively" (Daroy 1986b). 

Two and a half months after his abduction, the Japanese govern- 
ment expressed concern over the continued detention of Wakaoji by his 
captors. At the end of January 1987 Deputy Foreign Minister Yanai 
Shinichi gave Aquino a letter from Prime Minister Nakasone but did not 
disclose its contents to the press, saying that it might jeopardize 
Wakaoji's life (PDI 1987a, 1). However, he informed the press that he 
expressed to the president that the Japanese were grateful that her ad- 
ministration was trying to free Wakaoji while at the same time being 
careful not to endanger his Me. He also expressed concern over the fact 



86 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

that the case had not been solved and that Wakaoji had become very 
weak psychologically and physically. It was also reported that Japan's most 
powerful political party, the Liberal Democratic Party (LDP), was plan- 
ning to send three members of parliament to the Philippines with a 
second note from Nakasone. A meeting of the three members with 
Aquino and Armed Forces Chief of Staff Fidel V. Ramos was also 
planned. Philippine media speculated that the note verbale from the 
Japanese government was pressuring the Philippines to solve the case 
immediately. 

In January 1987, the Manila office of the Kyodo news agency received 
a letter allegedly written by Wakaoji's abductors, threatening to kill 
Wakaoji if their ransom demands were not met. The letter also warned 
of more kidnappings of Japanese businessmen. Enclosed with the let- 
ter was a handprint supposedly of Wakaoji and a cassette tape in which 
a man sounding like Wakaoji pleaded, "Please help me urgently" (ibid., 
10). Aside from the Philippine and Japanese governments, the Mitsui 
Company also urged the abductors to release Wakaoji unharmed and in 
the soonest time possible. In an open letter, Mitsui President Eijiri 
Koichiri told Wakaoji that the company was doing its utmost to secure 
his release and that Wakaoji's wife, Masako, and daughter were fine and 
anxiously waiting for his return. 

The Philippine and Japanese media gave prominent play to this inci- 
dent by featuring news reports almost everyday as well as opinion col- 
umns and editorials on the subject matter. Well-known Japanese women 
rushed to the aid of the sorrowing wife and daughter of Wakaoji by 
placing one-page advertisements in Manila papers pleading to the kidnap 
ers to release Wakaoji and send him back to hls family. The signatories 
included, among many other famous Japanese women, Sato Hiroko, wife 
of former Japanese Prime Minister Sato, and Mori Hanae, world- 
renowned designer (MB 1987b, 11). The incident also sent hordes of 
Japanese media people swarming to Manila. 

During Wakaoji's captivity, the Japanese media reportedly capitalized 
on charges of incompetence, ineffectiveness, and corruption among 
Philippine lawmakers and law enforcers in handling the Wakaoji case 
(Ballescas 1988, 94). Political instability and weakness were said to have 
been hurled against the Aquino administration. The backlash was the 



YU-RIVERA I WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 87 

continued slump of the Philippine economy as investors stayed away 
from the country. The Japanese media reported that Wakaoji's kidnapers 
had warned that more Japanese citizens would be abducted unless a ran- 
som of US$5 million was paid. 

According to an opinion columnist of the Manila Times on 5 April 
1987, the Philippines was the target of a bitter hate campaign in Japan 
during Wakaoji's captivity (Bocobo 1987). He stated that this smear 
campaign by Japanese media had been sanctioned by the Japanese 
government as reflected by the latter's official moves that prevented 
Japanese tourists from visiting the Philippines. The journalist added 
that, aside from the deterioration of Philippines-Japan relations, the 
case had reopened the wounds of war and caused many Filipinos to 
reminisce the "bestiality and barbarism of the Japanese military dur- 
ing its occupation of the Puppine  for over three years" (ibid.). In his 
view, the barrage of negative comments on the Philippines had incited 
some Filipinos to remind the Japanese of their rape and pillage of the 
country during the Second World War and of the exploitation of 
Filipino workers by the Yakuza. The author (ibid.) stated that suddenly 
Filipinos began talking about 

a sister raped by the Japanese marines, a brother's eye gouged out in 
Fort Santiago, a pregnant aunt's genitalia stuffed with rocks by a sa- 
distic kempeitai, a baby thrown in the air and impaled by a bayonet 
with bucktoothed, horn-rimmed troopers of Tojo gleefully looking for 
other babies, decapitated heads being thrown into the Pasig River at 
interrogation sessions of suspected guerillas and homes being put to 
the torch to flush out the underground. 

The Wakaoji incident also caused the Japanese government to 
reform policies and issue sanctions on the Philippines. Nakasone asked 
an advisory board to devise measures to protect Japanese living overseas 
from kidnapping and civil wars (MT 1987, 1). Japan also imposed a ban 
on organized Japanese travel to the Philippines, which dealt a direct blow 
on Philippine tourism. Philippine officials formally protested this 
advisory, calling the fall in tourism alarming (ibid., 6). According to 
official figures, 134,261 Japanese tourists visited the Philippines in 1986, 
a number that was 20,000 less than the previous year (ibid.). Based on 



88 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

a government du-ective, the Japan Association of Travel Agents urged its 
1,448 member agents and subagents to suspend package tours to the 
Philippines, including sex tours by male groups (ibid). Nishiyama Reiko, 
a travel agent in Tokyo, stated that Japanese tourists were absolutely not 
going to the Philippines, citing the decline in the influx of Japanese 
students to the country. She stated that Japanese agriculture students who 
used to go to the Philippine countryside during the spring vacation 
were boolung flights to Indonesia instead. Tokyo also dragged its feet on 
the Y60 billion loan it promised to review in response to Aquino's 
request for a 1120 billion loan from the Overseas Development Aid 
Fund during her visit in November 1986. Plans by Japanese firms to 
invest US$150 million in Philippine industries were also suspended in the 
wake of Wakaoiji's abduction. An official of the Japan External Trade 
Organization stated that, although it was not certain whether Japanese 
companies would actually freeze investments in the Philippines, many 
Japanese were scared and large companies were thinking of pulling out. 
He further stated that "people are shocked, so scared. While people in 
the Philippines or other countries regard this as only one case, we take 
it very seriously" (ibid.). 

A critique by Roberto Tiglao in the Man& Chronicle expressed dismay 
over diplomatic maneuvers by Japan to pressure the Philippines into 
solving the Wakaoji case in the soonest time possible. Tiglao (1987) cited 
several instances when Japan applied sledgehammer diplomacy after the 
abduction of Wakaoji. One was Japan's involvement in the delay in the 
Paris Club agreements concerning the rescheduling of the Philippines' 
official loans from foreign countries, which it desperately needed as a 
requirement for the release of IMF credit tranches. The Japanese insisted 
on certain concessions that one Finance Department official said were 
highly irregular, such as one involving a US$25 million rice loan the 
Marcos regime had gotten from Japan in the 1970s. This rice loan was 
considered an official loan covered by the Paris Club agreement, but 
Japan had refused to consider it as such and to reschedule the pay- 
ment. To make matters worse, Japan had imposed a penalty rate on 
the loan at 9 percent per annum over the original interest of only 3 
percent and a maturity of thirty years. Japan also insisted in the Paris 
Club agreement that their thirty-year Overseas Economic Cooperation 



YU-RIVERA I WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 89 

Fund (OECF) loans (yen package) be transformed into loans with a 
maturity of only eighteen months. The Japanese also reportedly refused 
the request to reschedule an official loan extended to the Phlhppines by 
the Japan Export Import Bank through Japanese private firms. When 
Aquino visited Japan in November 1986, Japan was reported to have 
told her to  expect only Y80 billion and not the requested Y130 
billion loan. According to Tiglao (ibid.), Japan had further reduced 
the amount to only Y55 billion. 

Wakaoji's Release, 31 May 1987 

After four months in captivity, Wakaoji was released unharmed in the 
evening of 31 May 1987 near the Santo Domingo Church in Quezon 
City (MB 1987c, 1). The business executive narrated hls ordeal in a meet- 
ing with President Aquino in Malacaiiang on 1 A p d  (PDI 1987c, 6). He 
was reportedly forced to inhale ether and was hit in the stomach when 
abducted on 15 November 1986. He was chained and handcuffed for 
137 days without seeing sunlight. He said three people guarded him in 
captivity while another negotiated for his release. He was fed bread in the 
morning, rice for lunch, and fish, vegetables, and sometimes pork for 
dinner. Wakaoji also stated upon his release that he could not identlfy his 
captors as he was kept in a dark corner of a warehouse of a farmer's 
house in a mountain location. He mentioned that he could hear dogs 
barking and cassette music being played all the time. According to 
Wakaoji, on the night he was released, he was instructed by his abduc- 
tors to wait for a car to pick him up near a church in Quezon City. 
Given new clothes and ordered to wear dark glasses, he was also given 
P200 by the abductors. Wakaoji related that the moment he was left 
alone he rode a jeepney all the way to the Manila Garden Hotel in 
Makati, where he got in touch with the hotel's Japanese manager, after 
which he called up his Mitsui associates. 

Wakaoji's release came after extensive and protracted negotiations 
involving the government, Japanese women's groups, and the Catholic 
Church. Mitsui, the Japanese government, and the Church in the Phil- 
ippines claimed victory over the successful solution of the case. Two 
days after Wakaoji's release, Philippine Constabulary spokesman 



90 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

Cresencio L. Maralit said that some of the suspects had been identified, 
although he dechned to say how many suspects there were. Philippine 
Foreign Affairs undersecretary Manuel Yan also stated that they would 
investigate the possible involvement of the Yakuza in the abduction 
(ibid.). In seeming contradiction to what Wakaoji earlier alleged that he 
could not identlfy his captors, given the circumstances under which he 
was kept, a news report in the PCnlzppzne Daily Inquim dated 8 April 1987 
stated that Wakaoji had identified one of his abductors hours before he 
was flown to Japan (PDI 1987f, 1). 

A military report submitted to then Philippine Constabulary chief 
Maj. Gen. Renato de Villa said that Wakaoji positively identified the 
photos of Ireneo Fajardo, who had been arrested and detained by the 
Criminal Investigation Service (CIS) since the previous December on 
charges of illegal possession of firearms. Fajardo, however, denied the 
charges and said he was in a shooting competition on the day of the 
abduction. On the day of his arraignment in Laguna, he pleaded inno- 
cent of the charge of kidnapping, although Laguna regional trial court 
assistant fiscal Modesto Nieva said there was a very strong case against 
Fajardo, who was positively identified by Romeo Doria, Wakaoji's driver, 
as one of the kidnappers (PDI 1987h, I).' On 15 April 1987 news re- 
ports stated that a suspect, identified as Sirnplicio Atienza, confessed his 
part in the kidnapping, saying that two weeks before the event he was 
hlred by Fajardo's group as the lookout. Atienza allegedly also named six 
other suspects involved in the crime. His lawyer insisted, however, that 
the statement his client gave could not be used in court as it was 
obtained by the military in the absence of a lawyer, thereby violating 
Atienza's civil rights (MC 1987a, 1). 

On the part of the Philippine and Japanese governments, the release 
of Wakaoji signaled the resumption of friendly relations. Reading 
from a joint Philippines-Japan statement, Press Secretary Benigno 
said Tokyo expected the closure of the case to lead to the further 
promotion of friendly and cordial relations between the two countries 
(PDI 1987c, 6). Japanese Foreign Minister Kunari Tadashi informed 
Philippine ambassador to Japan Ramon del Rosario that the travel 
ban to the Philippines would be lifted in light of Wakaoji's safe 
release (PDI 1987d). 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 9 1 

However, just as Japan celebrated the resolution of the case, the 
Philippine press viewed the whole incident with suspicion, with the 
perception of a mystery surrounding Wakaoji's abduction and release. 
Mitsui admitted that the company conducted its own investigation of the 
case in tight secrecy with British, Japanese, and Filipino consultants (PDI 
1987f, 8). Mitsui also mentioned that it withheld certain information for 
fear of endangering Wakaoji's life. The company also believed that the 
kidnappers were part of a large syndicate, possibly international in 
nature.* Although Wakaoji stated that he did not note any Japanese 
national among h abductors, some Japanese newspapers speculated that 
members of the Yamaguchi-gurni, one of the most powerful groups 
w i t h  the Yakuza, could have been involved (ibid.). 

When Wakaoji was released, he was quickly taken to a hospital in 
Clark Air Base, away from media attention; it was said that foreign and 
local journalists fded to locate him after scouring the hospitals in Metro 
Manila (MB 1987c, 14). Wakaoji was also whisked to and from 
Malacaiiang, arriving and departing in a helicopter. 

Speculations abounded that money traded hands between Mitsui and 
the abductors. Initial news reports pegged the ransom paid by Mitsui at 
US$8 million, but later news reports cited US$3 million. However, the 
Japanese trading f m  neither c o n f i e d  nor denied the allegation, choos- 
ing instead to remain silent on the issue even as it was hounded by 
Japanese newsmen for more information (PDI 1987e, 6). Mitsui also 
declined to comment on the identities of the suspects, saying that the 
Puppine  government was still investigating the case (ibid., 1, 6). 

Aside from the involvement of the Japanese firm and the Philippine 
government, the Catholic Church stepped into the picture, claiming 
responsibility for the safe return of Wakaoji. Manila archbishop Jaime 
Cardinal Sin mentioned that four priests were assigned to contact the 
kidnappers and that one of them succeeded in the negotiations, although 
he would not disclose the name. Sin stated that Wakaoji was released to 
the custody of the priests, but he also declmed to mention the name of 
the church. Sin initially denied knowledge of the identities of the kidnap 
pers but, when pressed by newsmen, said that he knew but could not 
reveal the names. Sin also denied that ransom was paid for Wakaoji's 



92 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

release, but admitted a contribution was paid to cover food expenses 
(PDI 1987g, 1). 

An editorial in the Philippine Daily Inquirer issue of 2 April 1987 
emphasized the surreptitiousness with which the Philippine government 
and the Mitsui Company handled the negotiations for Wakaoji's release. 
The editorial stated that, although the Philippine constabulary had iden- 
tified the culprits, the suspects were still at large. The editorial also 
alluded to reports that there were two sets of kidnappers (PDz 1987b). 
The original abductors had supposedly agreed to release Wakaoji in 
December or January but the intermediaries, who saw how quickly Mitsui 
was willing to shell out the ransom amount, decided to make a financial 
kdhg  of its own. The editorial thought this was possibly the reason why 
lawmen already had some of the suspects in their custody as early as 
December. It urged the Phdippine government to establish the identities 
of the abductors in order to quell speculations regarding the persons 
b e h d  the crime, particularly as it was earlier believed that the abduction 
was the work of destabilizing groups, possibly from the military. The 
evasiveness of the authorities regarding the issue, according to the edi- 
torial, only served to reinforce the theory that more than money was 
involved in the case. The editorial lamented the fact that mystery sur- 
rounded the case since day one and had continued to be so even after 
Wakaoji's release. It then criticized the handling of the case by Philippine 
lawmen, as there were indications that two units assigned to the case 
were involved in a headlock over "incentives" supplied by Mitsui.' The 
editorial lamented the lack of expertise and competence among Philip- 
pine law enforcers. That the victim was supposedly freed after the 
intervention of the Catholic Church only served to prove the lawmen's 
incompetence. 

In the wake of negative press publicity in Japan regarding the Philip 
pine military's handling of the Wakaoji case, the military issued a state- 
ment on 21 April 1987 that they had established a link between the 
Yakuza and the kidnapping of Wakaoji (MC 198713, 1).4 It claimed it was 
silent about the matter because of an earlier agreement with the Japanese 
government on the case. According to Brig. Gen. Romeo Zulueta, the 
involvement of the Japanese syndicate was established because a Japanese 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 93 

was reported to have flown to Hong Kong from Manila to deliver to 
newsmen in Japan the tape recorded voice of Wakaoji, a photograph 
purportedly showing the severed middle finger of Wakaoji, and a ransom 
demand for US$5 million. He stated that Fajardo's group was hired by 
another more powerful group to kidnap Wakaoji and that Wakaoji was 
later turned over by Fajardo's group to members of this international 
syndicate (MC 1987~). Zulueta also revealed that Bureau of Prisons chap- 
lain Ernesto Espiridion contacted Wakaoji's kidnappers with the help of 
two Yakuza members who were then in detention at the Muntinlupa 
National Penitentiary (MC 1987b, 3). Although Cardinal Sin had earlier 
adrmtted that Espiridion had been instrumental in negotiating Wakaoji's 
release, he had also commented on the lukewarm nature of the d t a r y  
investigation. Benigno and de Villa also assailed the Japanese government 
and Mitsui for not cooperating during the investigation (ibid.). Benigno 
also criticized Tokyo for breaking diplomatic protocol by dlrectly request- 
ing the U.S. embassy that Wakaoji be brought to Clark Air Base hospi- 
tal after his release (ibid,). 

On allegations that the Japanese were critical about the Philippine 
government's response to the case) the Japanese embassy denied these by 
saying that they appreciated the efforts of the Aquino government who 
assured Wakaoji's safe release. 

Bidding Out the Roppongi Property, 1989 

On 30 March 1989 the Philippine government put up for bidding a 
3,179-square-meter prime lot in the high end district of Roppongi in 
Tokyo. The lot was the site of the old chancery and used to belong to 
Baron Mitsui of the prewar Mitsui zaibatsu. The Philippines acquired 
this property from the Japanese government as part of the war repara- 
tions payment in 1958. The property had been idle since 1975 when the 
Philippine ambassador transferred residence to Kudan and the Pldppine 
chancery to Nampedai, both in Tokyo. Of the five pieces of property 
given to the Philippines as part of the reparations package, only one- 
in Fujirni, Tokyo, where the Philippine ambassador resided-was not 
considered for sale (Lunisala 1990b) 16). The Philippine government 



94 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

decided to put up the Roppongi property for bidding in an effort to 
generate added revenue, the proceeds of which were supposed to benefit 
the Comprehensive Agrarian Reform Program (CARP). In 1990 the value 
of the lot was estimated at US$m million (W 1990, 1). The Puppine 
government decided to put it up for sale after Tokyo announced a ceiling 
on land prices in 1989. 

The property was offered to bidders in Tokyo in March 1989 for a 
base price of US$220 million (Macatuno 1989, 10). The March 1989 
bidding surpris.lgly attracted only two bidden, despite the interest shown 
by Japanese buyers who bought copies of the bidding rules and proce- 
dures priced at US$2,000 per copy (ibid.). One was Tohensha Ltd. and 
the other Tonan Josho (Icunisala 1990a, 15). Of the two bidders, one 
failed to qualify when it did not post the required deposit of 15 
percent of the floor price. With only one bidder left, a failure of 
bidding was declared. Speculations abounded as news circulated that the 
Japanese companies had conspired to bring about this failure in order to 
compel the Phihppine government to enter a negotiated sale (Macatuno 
1989, 10). There was also talk that Japanese buyers avoided the sale 
because it was hounded by controversy long before the biddmg started. 
In January 1989 charges of corruption had floated around, pointing to 
the fact that some Philippine government officials had taken bribes from 
interested buyers.5 

The bidding committee reportedly blamed the Philippine press for 
bad publicity, making an issue of the sale and frightening Japanese 
buyers @unisala 1990a, 15). Accordmg to the Phihppine press, however, 
many buyers had been turned off because of the nature of the rushed 
biddmg, which made them suspicious why the government was eager to 
sell the property at such a low price. Articles came out in both local and 
foreign press regarding the estimated value of the property. The Far 
Eastem Economic Revieze, (m) published a table showing the exact value 
of diplomatic properties in Tokyo, on the basis of which the Philippines 
could have gotten US$650 milhon for the Roppongi property (cited in 
Macatuno 1989, It was reported that Ambassador del Rosario 
blamed the Tokyo City government for mandating low floor prices, but 
the FEER reportedly checked with the Tokyo City government and 
learned that the latter had not known of the bidding until they read 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 95 

about it in the newspapers. The Philippine press derided the govern- 
ment for rushing the sale at such a low price and reminded the 
public that in 1986 the Philippine government sold a property in 
Stockton, California, at a price lower than what another group of bidders 
had proposed to pay.' 

A second bidding for the Roponggi property was scheduled in July 
1989 but was halted by public protest. The Philippine Congress ques- 
tioned the legality of the sale and passed Resolution No. 55, which 
urged Malacaiiang to stop the sale. On 15 February 1990 the govern- 
ment announced that a public rebidding of the Roppongi property was 
to take place on 21 February 1990 at 2 PM (Almario 1990, 4). Accord- 
ing to government sources, part of the proceeds of the sale was being 
eyed for the new scheme being implemented to reduce the country's 
foreign debt (PS 1990a). Budget Undersecretary Benjamin Diokno raised 
opposition to the proposed use of the proceeds, arguing that such 
revenue could not be utilized for the debt-buy-back scheme because the 
agrarian reform law required that proceeds from the Asset Privatization 
Trust (APT) should be utilized to fund the CARP (ibid., 10). The APT 
chair Ramon Garcia countered by saying that the foreign component of 
the sale could be used for the debt-buy-back scheme, while the local 
component could go to the CARP. Amid this effort to reschedule the bid, 
questions regarding bribery resurfaced, but Ambassador del Rosario and 
Garcia denied charges that embassy officials in Japan had received money 
from prospective buyers. Garcia was quoted to have said, "I am putting 
at stake my reputation as far as this bidding is concerned," reiterating 
that he had refused to see any representatives of the bidders (ibid.). As 
of mid-February 1990, twenty Japanese companies had reportedly 
applied to participate in the bidding. Each company was required to 
deposit US$20 million with the Sumitomo Bank. 

Halting the Rebidding of Roppongi, 1990 

On 16 February 1990 Vice President Salvador Laurel asked the 
Supreme Court to prohibit the Aquino administration from selling 
the Roppongi property without the consent of Congress (PS 1990b, 
1). In a twelve-page petition filed by Laurel before the court, 



96 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

Executive Secretary Catahno Macaraig Jr., Foreign Affairs Secretary Raul 
Manglapus, and Garcia were named as respondents. Laurel argued that 
under the Reparations Law (RA 1879), properties acquired as part of 
war reparations could only be sold to Filipinos or firms that were at 
least 60 percent Filipino-owned (ibid., 10). He argued that this law 
was repealed by the Aquino administration two days before Congress 
convened on 25 July 1987, thereby allowing anybody to buy the 
property. He also stated that the Roppongi property was acquired for 
diplomatic or consular use, which classified it as "public dominion" 
as provided for by Article 420 of the Civil Code. ("Public dominion" 
refers to properties intended for public use, such as roads, canals, 
and bridges, which belong to the state but are intended for public 
service or development for national wealth.) Laurel also argued that 
government stood to lose from 50 percent to 70 percent of the pro- 
posed US$225 million sale in taxes. He urged government to look for 
other means to generate much needed revenues or to lease the land 
to a Japanese firm and still keep the lot. A petition of the same 
nature seeking to stop the sale of the Roppongi property had been 
filed in August 1989 by Representative Dionisio Ojeda on behalf of 
Filipino war veterans, but the Supreme Court had it dismissed. 

Laurel argued that the Roppongi property was part of the national 
heritage and served as a strong reminder of the Filipinos who had died 
during the Second World War under the hands of the Japanese. He 
stated 

Filipino honor and national dignity dictate that we keep our proper- 
ties in Japan as memorial to the countless Filipinos who died and 
suffered. Even if we should become paupers, we should not think of 
selling them. For it would be as if we sold our lives and blood and 
tears of our countrymen. (Almario 1990, 6) 

A day before the scheduled rebidding of the Roppongi property, the 
Philippine Senate had not reached a decision as to their stand on the 
proposed resolution dropping the sale. After four hours of deliberations 
the session was suspended. Senators Agapito (Butz) Aquino and Rene 
Saguisag insisted that questions regarding legality had already been 



YU-RIVERA I WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 97 

resolved when the Supreme Court dismissed the petition filed by Ojeda 
(Maha 1990). Both senators "also chided their colleagues for not act- 
ing on the issue during the past six months when Malacaiiang suspended 
the bidding upon the request of the Senaten (ibid.). Even as no stand 
was made by the senators, Senator Sotero Laurel, brother of the vice 
president and one of the principal authors of the resolution, maintained 
that the Senate should express its sentiments so that when the Supreme 
Court declared the sale illegal it could be shown that the Senate was not 
remiss in its duties (ibid.). Determined to stop the government sale, 
Sotero Laurel and Salvador Laurel also threatened to make an exposk 
that Nacionalista Party members claimed involved attempts by influen- 
tial people to cash in on the sale. 

The Supreme Court acceded to Laurel's petition and temporarily 
halted the sale of the Roppongi property. M a l d a n g  countered that the 
filing of the Laurel petition violated the sub judice principle and the bar 
against raising "innuendoes and distortionsn (PS 1990c, 5). Presidential 
spokesperson Adolfo Azcuna stressed the transparency of the bidding 
process and the adverse impact of the cancellation of the bidding (ibid.). 

Senator Juan Ponce Enrile also alleged that Presidential daughter 
Ballsy Cruz received a letter from a Japanese businessman interested in 
the sale. Azcuna replied that there was nothing anomalous about the 
process and that receiving the letter did not mean that any bribe or 
wrongdoing had taken place (ibid.). Enrile also stated that some Japanese 
businessmen had donated a statue of Benigno Aquino Jr. in Paniqui, 
Tarlac, insinuating that this was done to gain favorable ground in the 
bidding process (ibid.). 

In the heat of the controversy, President Aquino ordered Solicitor 
General Francisco Chavez to defend the position of the executive 
department in answer to the Laurel petition (PS 1990c, 1). Chavez coun- 
tered the arguments presented in the petition by saying that the sale of 
the Roppongi property was authorized under Executive Order 296 
issued by President Aquino early in her term in 1986 when she still had 
legislative powers (PFP 1990a, 10). He also argued that the property was 
covered by Japanese laws even if it was deemed a Philippine property, 
and that it could not be considered public dominion because it had been 
idle for thirteen years, giving the impression that it was no longer 



98 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

intended for public use. He also said no capital gains tax would be 
imposed on the sale since the sale of any foreign property in Japan was 
not taxable. He also argued that, since the sale of any foreign property 
in the Philippines would not be taxed, the Bureau of Internal Revenue 
had stated that Japan would be expected to reciprocate in the same 
manner. 

In the wake of the temporary suspension of the sale of the 
Roppongi property, a news commentary in the Man& Chronicle held the 
view that something was fishy with the Supreme Court resolution, given 
that it had dismissed the earlier petition filed by Ojeda (Yuson 1990, 4). 
It speculated that the court ruled in favor of Laurel's resolution because 
Chief Justice Marcelo Fernan was Laurel's classmate in the University of 
the Phihppines. Whde stating this in jest, the commentator drove home 
the point that the high court itself, just like the Filipino nation, always 
vacillated on major decisions. The author lamented that the tribunal had 
contributed to national embarrassment by aborting the bidding at the 
last minute. 

The sale had been tagged as "shady," "smelly," at times a "scam," 
"scum," or "scheme." Kiunisala (199Ob, 16) of the Philippines Free Press 
even likened the "hush-hush" nature of the deal to a rape in progress. 
Philippine Star's Max Soliven (1990, 8) wrote that Malacaiiang's reaction 
over the fact that bidders might withdraw if the sale was delayed had 
reduced the nation to penury. He observed that Filipinos were d u n g  the 
"Divisoria" approach or the "cash and carry syndrome" in the imple- 
mentation of foreign policy (ibid.). Soliven reminded the reading 
public that Filipinos had scorned deposed President Marcos for 
sending emissaries all over the world with "begging bowls" for foreign 
loans and aid, and lamented that the Aquino administration had not 
changed anything, citing the Roppongi sale as an embarrassing example 
of this practice. He also criticized the government for making the 
Phihppines a la+g stock in Japan. For Soliven the tragedy of this sale 
was that it would not benefit the poor, and it would be more beneficial 
if the property was used to generate rent. 

In another column, Soliven (1989, 5) stated that the Roppongi deal 
had resulted in tainting the Filipino image in Japan. He narrated that the 
bidding's fdure was reported over Japan's largest broadcasting network, 



YU-RIVERA / WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 99 

the Nippon HBss6 Kys6kai (NIX), on 4 April 1989 and Japanese news- 
papers, such as the Asahi Shinbun, the J q n  Times, and the Mainichi, had 
analyzed the failure of the bidding. Soliven also l d e d  Roppongi to the 
memories of Filipinos who died in Bataan during the Second World War, 
whose anniversary fell on the date this piece was published. Its title, 
"The ghosts of our Bataan dead haunt Roppongi," succinctly alluded to 
this symbolic connection. 

The Philippine press viewed the Supreme Court decision to suspend 
the sale of the Roppongi property as another dent on the Aquino 
administration. An editorial of the Philippines Free Press in June 1990 
described the Roppongi deal as human waste that was being splattered 
repeatedly on the face of Filipinos (PEP 1990b). The editorial ranked the 
Roppongi deal along with major cases of corruption and dirty deals 
associated with the Aquino admmstration that the Philippine press had 
exposed. In July an editorial in Malaya (1990) considered the Supreme 
Court decision stopping the sale of the Roppongi property as a thorn 
added to the series of disasters that faced the Aquino administration, 
namely, rebellions, the acquittal of Imelda Marcos on charges of corrup- 
tion, the government's feeble response to the earthquake that hit 
Luzon on 16 July 1990, and the daily floods in Manila. As in the 
Philippines Free Press editorial, Malaya lamented that Aquino was 
unable to deal with the numerous problems that confronted her 
adrmnistration. 

It was also reported that Filipino scholars in Japan considered the 
Roppongi property a symbol of war reparations talks that some be- 
lieved left the Philippines shortchanged (Protacio 1990). A Tokyo 
group of Filipinos called Crusade for the Protection of Filipino 
Interests did not want the Roponggi property sold and suggested 
that it be converted into a Philippines-Japan Friendship Center to 
showcase Philippine culture and products as a step in improving the 
negative image of Filipinos in Japan (ibid.). Their suggestion that the 
lot could also be used to build a center for Filipino contract work- 
ers in Japan was also reported. 

An editorial in the Manila Times in March 1990 expressed concern 
over the possibility of resurrecting the Roppongi sale, stating that the 
Aquino admhmation, despite the Supreme Court's temporary restraining 



100 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

order, was preparing to sell another Philippine property in Japan, this 
time the Fujimi lot where the Philippine ambassador's official residence 
was located. It reported that Executive Secretary Macaraig had inquired 
from the Justice Department if there were any legal obstacles to the sale 
of the Fujimi property and had been assured that there was none. The 
editorial also stated that a base price for the Fujimi property had been 
agreed upon already, amounting to US$380 million. The editorial cau- 
tioned the Philippine government to allow the uproar over the sale of 
Philippine properties to die down before embarking on another contro- 
versial sale, lest it lose the peoples' confidence as a government that did 
not heed public opinion. 

On 25 July 1990, the Supreme Court made permanent the restraining 
order as it issued a writ of prohibition stopping the sale of the 
Roppongi property (hunisala 1990b, 18). Manuel Alrnario (1990, 5) of 
the Graphic explained the ruling by citing passages from the majority 
decision penned by Associate Justice Hugo E. Gutierrez. Accordingly, 
both petitioners and respondents agreed that the Roppongi property and 
three other sites were acquired through reparations agreements, that 
these were assigned to the government sector, and that the Roppongi 
property was specially designated under the reparations agreement to 
house the Philippine embassy. The court reiterated that the Roppongi 
property was of public dominion, and that its patrimonial status had not 
be proven convincingly. On the question of whether the president had 
authority to sell the property, the court ruled that Executive Order 106, 
which was used as basis for the bidding offer, merely eliminated the 
restriction under Republic Act 1789 that reparations goods might only 
be sold to Filipinos. The executive order, therefore, merely authorized the 
sale to non-Filipinos. Almario noted that the order was made to 
circumvent Congress since it was issued two days before the legisla- 
ture convened and sought to alienate portions of public domain to 
foreigners. He asked, "Did those who inveigled the President to sign the 
executive order already, at that time, discern an evil opportunity to make 
a lot of money at the expense of the national interest?" (ibid.). 

The Supreme Court also stressed that, in the sale of Puppine prop- 
erties, Philippine law and not Japanese law should be followed, as Solici- 
tor General Chavez had claimed. In response to Chavez's claim that the 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 101 

Roppongi property had become patrimonial as it had been left idle for 
thirteen years, the tribunal stated: 

The fact that the Roppongi site has not been used for a long time for 
actual embassy service does not automatically convert it to patrimo- 
nial property. Any such conversion happens only if the property is 
withdrawn form public use. A property continues to be part of the 
public domain, not available for private appropriation or ownership 
until there is formal declaration on the part of the government to 
withdraw it from being such. (Kiunisala 1990b, 18, 38) 

Even if the Roppongi property were no longer of public dominion, 
the tribunal pointed out that it could still not be disposed of because 
no law existed authorizing its conveyance. Since it involved a policy 
decision, only Congress could decide such conveyance. Edward 
Kiunisala of the Philippines Free Press noted that Aquino circumvented 
the law and indulged in legal shortcuts in her decision to sell the 
Roppongi lot (ibid., 38). 

Executive Secretary Macaraig expressed disappointment over the Su- 
preme Court decision by stating that "substantial opportunities had been 
lost due to the indecisiveness and divisiveness of some on this matter" 
(Almario 1990, 6). In his column "The Lawful Truth," Rene Saguisag 
(1990) wrote in defense of the administration, saying that the sale of the 
property would have generated funds for war veterans, for their personal 
benefit or through the Philippine Veterans Bank, or to retire Philippine 
debt service burdens. He chided the high court for ruling against the 
government when it had ruled a year earlier in 1989 that the decision of 
the executive to dispose of the Roppongi property could not be ques- 
tioned. He delivered a stinging remark when he said that what the court 
said in response to Laurel's petition it could also have said in respond- 
ing to Ojeda, when it did not stop the sale: "We certainly hope that the 
reason why the 1989 case failed to stop the projected sale was not 
because an obscure sectoral representative was the 1989 suitor and not 
a well-known figure from a powerful, prominent clan" (ibid.). He also 
stated his dissent against arguments calling the Roppongi property a 
national patrimony. He stated that Roppongi was in the entertainment 
district and it was not a place where "our heroes made some valiant 



102 PHILIPPINE STUDIES 54. no. 1 (2006) 

stand or attended something historic. It is no Mactan, Tirad Pass, 
Balangiga, Pugad Lawin, Bataan, Mendiola or EDSA. It stirs no poignant 
memories of struggle, sacrifice or achievementn (ibid.). He also stated 
that a country seeking debt relief would not be credible were it to be 
pointed out that it had idle assets worth billions. He urged the people 
to reconsider the sale, saying that "our self esteem as a people demands 
certain imperatives before we beg or borrown (ibid.). 

Analysis 

The Wakaoji kidnap incident and the Roppongi case put to test the 
ability of the Aquino adrmnistration to solve national crises effectively. 
The Wakaoji incident incited the Phdippine press to severely criticize the 
Philippine government for (1) projecting an image of political instabil- 
ity, (2) giving in or acceding to pressures from Japan, and (3) shrouding 
the case in mystery. 

For the Philippine press, the Wakaoji incident reflected the Aquino 
administration's inability to control the rising crime rate in the country 
and specifically to provide security for its own people as well as foreign 
visitors. Moreover, because the case was linked to a supposed plot to 
destabilize the government, it projected a very unstable political climate 
at that time. The duration of Wakaoji's captivity, the failure of the PM- 
ippine government to find an immediate resolution of the case, and the 
involvement of too many agencies exacerbated the images of a feeble 
government. In the course of the investigation, the divisiveness in Phil- 
ippine society became apparent as the different agencies involved in the 
case proposed various solutions that were all  unsuccessful in resolving it. 
Most apparent was the divisiveness between the Philippine government 
and the military, with the latter complaining that they were not given a 
vital role to play in the case and that they were not informed of 
Wakaoji's eventual release. 

The Philippine press also criticized the Aquino administration for 
succumbing to diplomatic pressures from Japan, which tied the Philip- 
pine government's hands because the highly coveted yen loan package 
was pegged to the immediate solution of the case. While the Philippine 
press was highly critical of this diplomatic blackmail from Japan, it also 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 103 

criticized the Philippine government for keeping silent on the issue and 
for allowing the Japanese government and Mitsui to take the helm in 
controlling the investigations. 

The Roppongi case did not directly involve a Japanese national, but 
it involved a Philippine property in Japan given to the PhiLppines as part 
of war reparations. As in the case of Wakaoji the Aquino adrmnistration 
received severe criticisms, this time for its decision to sell the property 
without proper consultation with the people. The Philippine press called 
the case a scam, pointing to how Aquino circumvented the law to cre- 
ate an executive order to dispose of the property. It also argued against 
the sale on the grounds that Roppongi was of public dominion and, 
therefore, could not be disposed of by the Philippine government. 
Moreover, like Laurel and Ojeda, the press fought for the retention of 
this property based on the fact that it symbolized the vahant sacrifices 
of Filipinos who had died during the Second World War. Again, the 
Philippine press viewed this case as a reflection of the Philippine 
government's divisiveness as different internal factions fought over the 
legality of the sale. 

Both the Wakaoji and Roppongi incidents reflected the powerful role 
of media in affecting and effecting responses from the government and 
the public. Both incidents became highly celebrated because of media 
mileage. In Wakaoji's case the Philippine and Japanese presses became 
venues for civic groups to appeal for his immediate release. Roppongi 
would not have been so controversial were it not for the numerous 
negative publicity it garnered from the Philippine press. Many 
periodicals, especially the Philipines Free Press, printed several lengthy 
articles on the legal battles between the Philippine government and the 
opposing party headed by Vice President Laurel. Japanese mass media 
were also said to have commented on the divisiveness of Filipino 
legislators over the sale of the property. 

Both the Wakaoji and Roppongi incidents engendered mutual negative 
images of the Philippines and Japan. These negative images found a 
most effective venue in the press that did not only mirror the issues and 
opinions surroundmg both cases but also affected public discourses on 
those issues. Interestingly, however, although the Philippine press was 
severely critical of its own government: it was also fiercely protective of 



104 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

its government and nationals, defendmg them against foreign criticisms. 
The unfair and biased portrayal of the Filipinos in Japanese media spun 
reactions from the Phthppine press, which were sometimes punctuated 
with a racist edge, such as the description of the Japanese as "buck- 
toothed, horn-rimmed troopers of Tojo" (Bocobo 1987). As Ballescas 
(1988, 94) observed, the negative Japanese media barrage had prevented 
investors and tourists from coming to the Philippines and "left the Phil- 
ippines unstable, divided and variedly humiliated, apologetic and angry." 

Wakaoji's abduction led the Japanese government to reformulate 
policies and issue sanctions against the Philippines, such as a travel 
ban. The repercussion was a severe slump in tourism and foreign 
investments in the Philippines. Japan was also said to have withheld 
the fourteenth yen loan package pending the resolution of the case. 
These moves by the Japanese government were criticized by the 
Philippine media as part of a wholesale diplomatic blackmail of the 
Philippines. Allegations of bribery of Philippine officials by Japanese 
businesses interested in acquiring the Roppongi lot also came to the 
fore, resulting in negative images of both Filipino government 
officials and Japanese businesses. 

The two incidents also reflected the significant voices of Filipinos 
in Japan whose views had been solicited by the Philippine press. In 
both instances, Filipinos in Japan were sympathetic to the Filipino 
nation and people and protective of their national symbol. Their 
opinions reflected their awareness of the need to build a good image 
of Filipinos in Japan. They fiercely defended the Philippines in the 
barrage of negative criticisms hurled against the country by the 
Japanese media in the wake of Wakaoji's abduction. In Roponggi's 
case Filipinos in Japan suggested its conversion to a cultural center 
in order to build positive images of Filipinos in Japan. 

An important observation is that, when an attack on Filipinos was 
initiated by the Japanese, it was parried by counterattacks on Japanese 
brutality during the Second World War. In the Wakaoji incident, for 
instance, the Philippine press issued statements reminding Japan not 
to criticize Filipinos and their legislators, constantly referring to the 
wounds of war suffered by Filipinos. Likewise, arguments against the 
sale of Roppongi reflected the symbolic value Filipinos attached to the 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 

property. As part of Japan's war reparations payment to the Philippines, 
it was seen as a symbol of victory over the Japanese during the last war. 
Contrary to what Saguisag (1990) had said about Roppongi, the prop- 
erty stood for poignant memories of Filipino sacrifces and victory over 
a foreign conqueror. References made, whether casually, in jest, or 
seriously, against Japanese brutality during the Second World War 
pointed to the fact that historical legacies remained dominant in the 
Filipino consciousness and continued to affect Filipino images of the 
Japanese. 

While the Philippine press had been severely critical of the Aquino 
administration, the problems generated by these issues must be seen 
from the standpoint of a very young administration desperately trying to 
rise from the ashes of a former regime. The Wakaoji incident happened 
during the first year of Aquino's term, which was racked by several 
groups attempting to destablilize the government and wrest power from 
the administration. It may be viewed, therefore, as premature for the 
Philippine press to judge the government's competence based on this 
incident alone. 

The issues must also be seen from the vantage point not only of the 
local government's responses and actions but within the larger context 
of the glaring inequality between the Philippines and Japan. The Wakaoji 
incident mirrored a dominant and wealthy Japan pressuring a weak nation 
to submit to its dictates through government sanctions, media propa- 
ganda, and big business interests. For Ballescas (1988, 95) the case vividly 
reflected the unequal status of both countries, clearly articulating the 
ability of wealthy nations like Japan to muster its "national and world- 
wide advantages (financial, media, governmental resources) towards the 
resolution of the threat in its favor regardless of what happens to the 
gaijin [foreigner] and their society." She stated thus: 

The Wakaoji case highhghted the contradictions that accompany for- 
eign investments and control. It highlighted the control of an eco- 
nomically powerful country over that of a weak "smaller power." It 
brought into light the contemporary, innovative, aggressive responses 
of the economically superior nation whose interests are threatened in 
foreign grounds. (ibid.) 



106 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

Similarly, the Roppongi case demonstrated this unequal relationship, 
stirring memories of Japan as a former conqueror and the attempts of 
the Philippines as a victim to reclaim its dignity. The Filipino people's 
insistence on the retention of the property as a symbol of victory, there- 
fore, can be viewed as an attempt to reverse this unequal dyad. 

Conclusion 

This article has sought to argue that mass media should be considered 
as a ~ i ~ c a n t  "actor" in international relations. It has been shown that 
the Phihppine and Japanese presses played a crucial role as conveyor of 
public opinion and pleas for the immediate release of Wakaoji. Impor- 
tantly, public dissent over the handling of the Wakaoji and Roponggi 
cases found a sidcant voice in the Philippine press. Media can also be 
a powerful agent in defining government action on issues affecting 
bilateral relations. The highly publicized Wakaoji incident in the Philip 
pines and Japan caused both governments to muster all their resources 
to save one individual. Similarly, the Roppongi property would have been 
sold without public knowledge had the Philippine press not exposed the 
supposed anomalies in the proposed deal. However, although the press 
played a crucial and positive role in these instances, it should also be 
stated that negative results were generated through the highly emotional 
and sensationalized coverage of both incidents. The mutually negative 
images reported in the Phhppine and Japanese presses indicate that mass 
media do not always improve mutual understanding between countries 
but, instead, may fuel bilateral antagonism. 

Notes 

The author gratefully acknowledges the Sumitomo Foundation for funding her 
study on images of the Japanese in Philippine editorial cartoons from which this 
article has been derived. 

Abbreviations of news sources used 
MB M a n h ~ ~  
MC MmkzChmrude 
MT Manh T i  
PDI %d@me Lh) Inquirw 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 

PFP % ! ~ e s F r a e A z l J s  
PS Fx?dlpmh 

1. Ireneo Fajardo owned a fleet of trucks that hauled sugarcane from the 
plantations of former Laguna legislator Jose Yulo (MC 1987a, 7). Fajardo con- 
tended that he was innocent and was able to post bail. In 1999, however, the 
Supreme Court meted a life sentence on Fajardo on the strength of evidence 
that proved his &t, but the high court did not require him to pay back the 
alleged US$3 million ransom because there was no proof such transaction took 
place. See Supreme Court 1999a, 199913. 

2. According to Mitsui officials, their British consultants pointed out that, be- 
cause the abductors could afford the high cost of the crime, it was possible that 
an international syndicate was behind the kidnapping. This speculation was 
reinforced by reports that the ransom was paid by Mitsui at a foreign destina- 
tion, but Mitsui would not confirm the report. It was also rumored that some 
communications from the group to the company were mailed from Hong Kong. 
News also circulated that a Filipino lawyer went to Tokyo sometime in January 
1987 to meet with Mitsui officials secretly regarding the case. Mitsui denied all 
these reports (PDI 1987e, 8). 

3. It was reported that Mitsui released P1 million for expenses incurred in 
different operations of the rescue process, which included the use of eight new 
Lancers, three British van wagons, and one Toyota Silver Electron model, as well 
as allowances for gasoline and food (Ballescas 1988, 94). 

4. More than a decade after the celebrated Wakaoji case, Communist Party 
of the Philippines (CPP) spokesperson Gregorio Rosal issued a statement in 
January 2003 claiming that a special team of the New People's Army (NPA) had 
killed former head of the CPP/NPA military commission Romeo Kintanar on 
24 January 2003. Among the crimes which Kintanar supposedly committed, 
according to Rosal, were the kidnapping of Wakaoji in 1986 and of Bombo 
Radyo Philippines president Roger Florete in 1989 (Sunstar 2003). 

5. It was reported that President Aquino's uncle-in-law, Congressman 
Herrninio Aquino, charged that some persons close to Malacaiiang had received 
"goodwill money" from interested buyers of Roppongi. Aquino said that her 
unclein-law had denied that he had made such charges. Later, however, the con- 
gressman was said to have stated that the persons he was referring to were not 
in the government and not close to the president. Curiously enough, Ambassa- 
dor to Japan Ramon del Rosario confmed that indeed there were people close 
to Malacaiiang who made money from the proposed sale. But the ambassador 
reiterated that it was not anomalous (Macatuno 1989, 11). 

6. In March 1989 the Australian embassy in Japan sold its Tokyo property 
measuring 2,200 square meters for US$450 million or US$240,000 per square 
meter. The propeq  was located much farther from the Imperial Palace than the 
Philippine property in Roppongi. It must be noted that land properties around 



108 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

the Imperial Palace were the choicest and most expensive real estate in Tokyo. 
The Japanese buyer also reportedly committed to build for the Australian gov- 
ernment a residence for its ambassador, a four-story chancery building, and an 
apartment building with forty-three units for the Australian embassy staff 
(Macatuno 1989, 10). 

7. The property in Stockton was a choice real estate in San Francisco. A cer- 
tain Mrs. Cita Dinglasan had come out in the open, saying that she had submit- 
ted a higher bid but that the property was eventually sold for much less because 
of irregularities in the bidding process. The Philippine Senate, at the time of the 
Roppongi sale, was investigating this allegation (Macatuno 1989, 11). 

References 

Almario, Manuel. 1990. That land is ours. Graphzc, 13 Aug.: 4-6. 
Bdescas, Ma. Rosario. 1988. A reassessment of the Wakaoji kidnappii. Sol2danty 

117 (Mar.-Apr.): 92-95. 
------. 2001. Filipino migration to Japan, 1970s-1990s. In Philippines-Japan 

relations, ed. Ikehata Setsuho and Lydia N. Yu Jose, 546-75. Quezon City: 
Ateneo de Manila University Press. 

Bocobo, Ariel. 1987. Insults from Tokyo. Man& Tim, 5 Apr.: 5. 
Daroy, Petronilo.1986a. The impact is on government. MC, 18 November: 4. 
-. 1986ab. At stake is the survival of democracy. MC, 19 Nov.: 9. 
Jose, Lydia N. Yu. 1998. Philippines-Japan relations: The revolutionary years and 

hence. In Philippine a c t e d  relations: A centennul vista, ed. Aileen San Pablo 
Baviera and Lydia N. Yu Jose, 279-362. Manila: Foreign Service Institute. 

Kiunisala, Edward R. 1990a. Rush-oh-mon. PII: 3 Mar.: 14-15, 47. 
-. 1990b. The Roppongi scam. PFP, 18 Aug.: 16, 18,38. 
Lim, Victor A. 1988. A view of current Philippine-Japanese relations. Solwhrity 

117 (Mar.-Apr.): 85-86. 
Macatuno, Ernesto M. 1989. Will Roppongi go the way of Stockton? PFP, 22 

Apr.: 10-11. 
Mahya. 1990. Senators fail to make stand on Roppongi sale, 20 Feb.: 8. 
Man& Bulletin @). 1987a. Wakaoji alive-PC chief, 18 Feb.: 1,9. 
-. 1987b. Kidnap perils Japanese aid, 19 Feb.: 1, 11. 
-. 1987c Wakaoji freed, hunt under way, 2 Apr.: 1, 14. 
Manila Chronicle (MG. 1986. Palace links Olalia case to Japanese exec kidnap, 18 

Nov.: 1,3. 
-. 1987a. Driver names brains, 6 others in Wakaoji kidnapping, 15 Apr.: 

1, 3. 



YU-RIVERA 1 WAKAOJI, ROPPONGI, AND THE PRESS 

- . 198%. Yakuza in Wakaoji kidnapping, 22 Apr.: 1, 3. 
-. 1987c. Yakuza hired Wakaoji kidnappers, 24 Apr.: 3. 
-. 1990. Filipinos in Tokyo have other ideas on Roppongi sale, 28 Feb.: 

1, 9. 
Manila Times 0. 1987. Wakaoji kidnap driving away RP investors, tourists, 7 

Mar.: 1, 6. 
-. 1990. Editorial: From Roppongi to Fujimi, 17 Mar.: 4. 
Okamura, Reimei. 1998. USJapan relations and the media in the information 

age: Coverage of the American bases issue in Okinawa. Japanese Journal of 
Ameriutn Studits 95-27. 

Osteria, Trinidad S. 1996. The Filipinos in Japan: Demographic trends and pat- 
temsIn T r n e m f d s a ~ ~ ~ g h & ~ g ~ g s o f ~ f i n t  
international conference on Philippines-Japan relations 28-29 July 1995, 93-114. 
Manila: De La Salle University Press. 

Palanca-Tan, Rosalina. 2000. The Philippine macroeconomy and its trade with 
Japan in the postwar era. In Philqpm and J w  Dmtims and chdkrz~ (sderte$ 
papenjknn the thni and fbtnth intwnational con* on Japanese studits), 47-55. 
Quezon City: Japanese Studies Program, Ateneo de Manila University. 

Philippine Ddily Inquirer (PDf). 1987a Japan alarmed over Wakaoji's plight, 1 Feb.: 
1, 10. 

-. 1987b. Editorial: Mysterious kidnapping, 2 Apr.: 4. 
-. 1987c. Wakaoji released, kidnappers known, 2 Apr.: 1, 6. 
-. 1987d. Improved RP-Japan ties seen, 2 Apr.: 6. 
-. 1987e. Mitsui mum on ransom, 2 Apr.: 1, 6. 
-. 1987f. Wakaoji names one of kidnappers, 4 Apr.: 1, 8. 
-. 1987g. No ransom paid for Wakaoji, says Sin, 5 Apr.: 1, 6. 
-. 1987h. Wakaoji suspect pleads innocent, 9 Apr.: 1, 6. 
Philippine Star (PS). 1990a. Roppongi sale to pay commercial bank debts, 16 Feb.: 

1, 10. 
-. 1990b. On government property in Roppongi, 17 Feb.: 1, 10. 
-. 1990c. Gov't stand on Roppongi defended, 22 Feb.: 1, 5. 
Philippines Free Press (Pm. 1990a. To sell or not to sell-that is the question, 10 

Mar.: 10-11. 
-. 1990b. Editorial: Hitting the fan, 16 June: 1. 
Protacio, Josefina. 1990. Filipinos in Tokyo have other ideas. MC, 28 Feb.: 1,9. 
Saguisag, Rene. 1990. Notes on Roppongi. MY. &Ms., 14 Aug.: 45. 
Soliven, Max. 1989. The ghosts of our Bataan dead haunt 'Roppongi.' PS, 9 Apr.: 

4-5. 



110 PHILIPPINE STUDIES 54, no. 1 (2006) 

-. 1990. Oh  come on, scrap that smelly Roppongi bargain sale B, 23 Feb.: 
8-9. 

Sunstar. 2003. NPA owns up slay of ex-comrade Romy, 27 Jan. Online, http: 
//www.sunstar.com.ph/static/net/2OO3/O1/27/npa.owns.up.slay.of. 
ex.cornrade.romy.html, accessed 16 Oct. 2004. 

Supreme Court, Republic of the Philippines. 1999a. People of the Philippines 
vs. Fajardo. In Supreme Court Reports Annotad vol. 315,28 Sept. 1999,283- 
96. 

-. 199913. People of the Philippines vs. Ireneo Fajardo et al., G. R. No. 
105954-55, 28 Sept. 1999. Internet document, http://www.lawphil.net/ 
judjuries/juri/l999/Sep 1999.htm1, accessed 20 Oct. 2004. 

Takahashi, Akira. 1988. The coming of age of Philippines-Japan relations. Soli- 
darity 117(Mar.-Apr.): 96-99. 

Tiglao, Roberto. 1987. Japanese hardly sympathetic to gov't problems. MC, 6 
Apr.: 4. 

Villacorta, Wilfrido. 2001. Political relations between Japan and the Philippines 
during the Aquino and Ramos adminkmtions. In PhiltppinesJapan ~~, ed 
Setsuho Ikehata and Lydia N. Yu Jose, 57648. Quezon City: Ateneo de Ma- 
nila University Press. 

Yuson, Alfred. 1990. A house dismally divided. MC, 24 Feb.: 4-5. 


	54-1-01Art3.pdf
	54-1-05.pdf
	82
	83
	84
	85
	86
	87
	88
	89
	90
	91
	92
	93
	94
	95
	96
	97
	98
	99
	100
	101
	102
	103
	104
	105
	106
	107
	108
	109
	110




