
philippine studies
Ateneo de Manila University • Loyola Heights, Quezon City • 1108 Philippines

The Philippine Press System: 1811-1989

Doreen G. Fernandez

Philippine Studies vol. 37, no. 3 (1989) 317–344

Copyright © Ateneo de Manila University

Philippine Studies is published by the Ateneo de Manila 
University. Contents may not be copied or sent via email 
or other  means to multiple sites and posted to a listserv 
without the copyright holder’s written permission. Users 
may download and print articles for individual, noncom-
mercial use only. However, unless prior permission has 
been obtained, you may not download an entire issue of a 
journal, or download multiple copies of articles.

Please contact the publisher for any further use of this 
work at philstudies@admu.edu.ph.

http://www.philippinestudies.net
Fri June 27 13:30:20 2008



Philippine Studies 37 (1989): 317-44 

The Philippine Press System: 1811-1989 

D O R E E N  G. F E R N A N D E Z  

The Philippine press system evolved through a history of Spanish 
colonization, revolution, American colonization, the Commonwealth, 
independence, postwar economy and politics, Martial Law and the 
Marcos dictatorship, and finally the Aquino government. Predictably, 
such a checkered history produced a system of tensions and dwel- 
opments that is not easy to define. An American scholar has said: 

When one speaks of the Philippine press, he speaks of an institution 
which began in the seventeenth century but really did not take root until 
the nineteenth century; which overthrew the shackles of three governments 
but became enslaved by its own members; which won a high degree of 
freedom of the press but for years neglected to accept the responsibilities 
inherent in such freedom. . . . It is a press which has bred nearly all of 
the country's heroes (for example, Rizal, Mabini, del Pilar, Osmefla, 
Quezon, Romulo), while also breeding many corrupt and unscrupulous 
newspapermen.' 

This is a press centralized in Manila, the primate city, where the 
nationally-circulated newspapers are based, although there are 252 
community or provincial ne~spapers .~ This is a press that is predomi- 
nantly in English, and only secondarily in Filipino, the national lan- 
guage, and in some of the vernaculars (e.g. Cebuano, Ilocano), in 
Spanish and in Chinese. Of the twenty-seven papers currently being 
published in Manila, thirteen are in English, all broadsheets, and ten 
are in Filipino, all tabloids. It is to the English newspapers that readers 
principally refer for the hard news, the investigative reporting, the 
news analyses and editorials, and the major columnists. 

This article was originally written for the Consultation on "Press Systems in ASEAN," 
Jakarta, Indonesia, 23-26 August 1988, and revised in 1989. 

1. John A. Lent, 'The Philippines," The Asian Newspupers' Reluctant Rmolution (Ames, 
Iowa: The Iowa State University Press, 1971), p. 191. 

2. Alice Colet Villadolid, "A Feast of Reading at the Breakfast Table," PPI Press 
F m m ,  Vol. 111, No. 2, 1988, p. 10. 



318 PHILIPPINE STUDIES 

T H E  S P A N I S H  C O L O N I A L  E R A  

In the history of the Philippine prew may be seen the roots of the 
present system. What might be called the first newspaper in the 
Philippines would be Sucesos Felices (Fortunate Events), printed by 
Tomas Pir:pin (called the father of Philippine printing) in 1637. It was 
a fourteen-page newsletter devoted to "the depredation committed by 
Muslim pirates," and written "in an interesting anecdotal style 
reminiscent of modem journalistic trends." A second issue appeared 
!wo years iater. Besides these, hojas volanfes (literally "flying sheets," 
or flyers) have been found dating to 1799, titled "A1 Publico," and 
caq.!ng occasional news? 

A d o  a1 Publico (Notice to the Public), eleven pages with a blank 
back page, was a more formal publication, first issued on 2 June 1809 
by Governor General Mariano Fernandez de Folgueras in order to 
inform the public of the FranmHispanic troubles in Europe. To counter 
the lies of the French papers ("the perfidious insinuations of the enemy 
of our country"),' he translated news of 1808 events from gazettes 
taken from a French ship captured in Batangas. A second Aviso was 
issued 11 September 1809. Both camed imprint and license, but had 
no editorial information, publisher's or printer's address, or indication 
of regularity of publication. 

Listed as the second paper issued is P o e m  en verso keroico (Poem 
in heroic verse) by Francisco Abaurre, a government official of the 
auditor's office at the Exchequer, printed at the University of Sto. 
Tomas in 1809. It is a compilation of news taken from English ga- 
zettes, also meant to counter false bulletins from France ("in view of 
the melancholy these caused"), by narrating in four cantos and in 
verse (octavas reales) the Spanish victories at arms.5 

Del Superior Gobierno, which probably assumes the word Gacefa (thus 
Gazette of the High Government), a weekly first published on 8 August 
1811, is generally accredited as the first formal Philippine newspaper 
because it had serial numbers, an editor, a (limited) variety of news 
content, and a sense of the urgency of news. Fernandez de Folgueras, 
governor general and editor, introduced the purpose in the first issue: 

. . . the Superior Government desiring that the inhabitants of the Philip 
pines who have constantly proved their fidelity, love and patriotism, should 

3. Lent "Philippines," p. 192. 
4. J.T. Medina, "El Primer Periodico de Ffipinas," appendix to Wenceslao E. Retana, 

El Periodismo Filipino: Noticias pato su Historia (1811-894) (Madrid: Imprenta de la Viuda 
de M. Minuesa de los Rim, 1985), p. 542. All translations from Medina/Retana are by 
the writer. 

5. Medina, "Periodico," p. 445. 



PHILIPPINE PRESS 319 

participate in the pleasing news from the [foreign] gazettes . . . I have 
endeavored to translate them with the greatest punctuality, and have has- 
tened them to press in order to extend and transmit to all points of the 
Islands the enthusiasm and unalterable resistance of the Spaniards in the 
metropolis, the inexhaustible fidelity of the British allies, the victories over 
French arms, and most especially the opening of the Cortes . . .6 

In his note to the fourth issue (28 August 1811), Fernandez de 
Folgueras promises that: "Whenever there is anything worth knowing 
and propagating, the editor himself will fly to the press so that in a 
supplement or special number, it can be punctually published." 
"Anything worth knowing," however seemed limited to news relating 
to Spain, because it is noted that: "In spite of what one might believe, 
under the rubric 'Filipinas,' one finds no news at all of local interest."' 

Del Superior Gobierno ended after fifteen issues (the last was 7 
February 1812), because its news sources dried up. Aside from foreign 
gazettes, Fernandez de Folgueras had been depending on news from 
the Spanish Cortes, which on 16 December 1810 passed "an absolute 
prohibition" for the reprinting of such gazettes without express 
permission from the Cortes. He noted hopefully, however, that "if 
new and interesting material becomes available, the weekly publica- 
tion will continue; otherwise it is suspended until news parcels and 
correspondence are re~eived."~ 

After these early publications came some 135 others, the last ones 
started in 1894, the eve of the revolution against Spain. Although the 
first papers, as we see, were limited to translations of European gazettes, 
eventually there came to be dailies (e.g. Diario de Manila, 1848, edited 
by Jose Felipe del Pan, and called "the best then produced by Phil- 
ippine journalism"), a government organ (Boletin Oficiul de Filipinas, 
1852), religious newspapers (e.g. El Cat6lico Filipino, 18621, papers 
dedicated to commerce (e.g. El Cmercio, 1858) and the earlier-forbid- 
den politics (La Opinion, 1887, later edited by Quiroga), and the still 
later magazine-type periodicals (e.g. Ilustrucic5n Filipina, 1859), and 
publications dedicated to science, literature, and the arts? 

The majority of these newspapers of the Spanish colonial period 
carried news relating to Mother Spain, and therefore had a colonial 
outlook. They were rigidly censored, by virtue of Spanish censorship 
laws dated as early as 20 May 1750, and by such subsequent regu- 

6. Ibid., p. 549. 
7. Ibid., p. 553. 
8. Retana, Pcriodismo, Tabla N (Appendix), pp. 62937. 
9. Jesus Z. Valenzuela, History of Journalism in the Philippine Islands (Manila: pub- 

lished by the author, 1933), pp. 30-80, passim. 



320 PHILIPPINE STUDIES 

lations as those of 30 April 1910 prohibiting the printing of "any 
discouraging news," and of 16 December 1910. Implementation was 
eventually delegated to a board of censors, made permanent in 1856. 
This was composed of eight persons, four appointed by the governor, 
and four by the archbishop. Because of this, and because Spanish 
governance of her Philippine colony was always conducted from both 
political and religious viewpoints, press censorship was rigid, and 
related to politics, government, morals and religion. Thus one could 
not speak of any form of freedom of the press. 

T H E  R E V O L U T I O N  A G A I N S T  S P A I N  

The native or vernacular press may be said to have begun in 1862, 
with a paper called El Pasig, published fortnightly in Spanish and 
Tagalog. Diariong Tagalog, published in 1882, and the first daily in 
Tagalog (edited by Marcelo H. dei Pilar and Francisco Calvo), sur- 
vived only three months?0 El nocano (1889-%), founded by writer and 
nationalist Isabelo de 10s Reyes, has been called "the first newspaper 
that was genuinely native" because of its personnel a d  ideas: 

We have no other object in El llocano than to serve our beloved people 
the Ilocanos by contributing to the enlightenment of the Filipinos as a 
whole, defending their interests, but never entering into a commercial 
venture. That is why we do our mission without expecting monetary reward. 
. . .  

All our aspirations are directed toward the aggrandizement of the in- 
tellectual, moral and material life of the Philippines in general, and the 
Ilocanos in particular; and all our efforts are exerted to this end." 

It was the revolution against Spain that focused and inflamed the 
native press, and gave it a significant role on the national scene. The 
various factors that triggered this are well known: the education in 
Europe of such Filipinos as Jose Rizal, Marcelo H. del Pilar, Graciano 
Lopez-Jaena, Juan and Antonio Luna, and their imbibing of the liberal 
ideas then current. The reform movement, in which Filipinos sought 
representation in the Spanish Cortes, equality with Spaniards, the 
secularization of parishes and the expulsion of friars, and greater 
freedom, including freedom of speech and the press. The need to 
ventilate and propagate all this resulted in what is called the Propa- 
ganda Movement. 

10. Ibid., pp. 80-86. 
11. Ibid., p. 86. 



PHIUPPINE PRESS 32 1 

Publications of this era are led by La Solidaridad (1889-95), a fort- 
nightly established by Graciano Lopez-Jaena in Barcelona, and secretly 
mailed to subscribers in the Philippines, who passed them on to others. 
Most of the writers were Filipinos now enshrined as heroes (Rizal, del 
Pilar, the Luna brothers, Isabelo de 10s Reyes, Dominador Gomez), 
who often wrote under pseudonyms. Its aims, the editors wrote, were: 

Modest, very modest indeed . . . Our program aside from being harm- 
less is very simple; to fight all reaction, to hinder all steps backward, to 
applaud and to accept all liberal ideas, and to defend progress; in brief, 
to be a propagandist above all of ideals of democracy so that these might 
reign over all nations here and beyond the seas. 

The aims therefore of La Solidaridad are defined: to gather, to collect 
liberal ideas which are daily exposed in the camp of politics, in the fields 
of science, arts, letters, commerce, agriculture, and industry. 

We shall also discuss all problems which deal with the general interest 
of the nation [Spain], seeking solutions that are purely national and 
democratic . . . 

We shall pay special attention to the Philippines because those islands 
need the most help having been deprived of represmtation in the Cortes. 
We shall thus fulfill our patriotic duty in the defense of democracy in those 
i~ lands?~ 

When the Filipinos back home came to realize that it was the 
Philippines that was the Motherland and nation of their concerns, the 
Katipunan was formed, and a paper called Kalayaan was established 
(1 January 18%). It was ostensibly published in Yokohama (actually 
in Binondo), to escape Spanish persecution, among other reasons. The 
betrayal of the Katipunan caused the destruction of the second issue, 
yet it is said that the ranks of the Katipunan grew by 30,000 after the 
sole issue of Kaluyun. 

The 18% revolution came to a temporary halt with the signing of 
the Pact of Biaknabato (4 August 18971, which provided for freedom 
of the press, among such other reforms as the equal treatment of 
Filipinos and Spaniards. The Spaniards, however, did not live up to 
these provisions, and instead exiled leaders of the revolution, among 
them General Emilio Aguinaldo. 

The fighting continued, and on 24 May 1898, Aguinaldo proclaimed 
a Philippine Republic with himself as head. On 12 June, Philippine 
independence was declared, and a Revolutionary Congress held at 
Barasoain Church in Malolos on 14 September. General Aguinaldo, 

12. La Solidnridad, Volume I, 1889, translated by Guadalupe Fores-Ganwn (Quezon 
City: University of the Philippines Press, 19671, p. 3. 



322 PHILIPPINE STUDIES 

needing the press as an ally, decreed that "as long as abnormal 
conditions exist, no publication of any kind shall be permitted without 
a govenunent license." He set up a revolutionary organ of his own, 
El Heraldo de la Rmolucion (28 September 1898), later called Heraldo 
Filipino, Indice Official, and lastly Gaceta de Filipinas. 

Five satirical publications were started by Spaniards in 1898: Kon 
k h e ,  El Corneta, El Bquco, El Chiflado, and La Restauracion, and we 
read that "in demonstrating their idea of the freedom of the press 
under the American government some contracted libel suits, others 
were suppressed by the military authorities for indecent illustrations, 
and none long survived." The Spanish prisoners of war, many of whom 
remained till the signing of the treaty of peace, also established a 
paper called El Soldado Espiiol, which was discontinued when they 
were sent home.13 

The Filipinos, of course, established papers, all printed outside the 
American lines, but circulated in Manila. Most important was La In- 
dependencia, which has been called "the first paper to advocate inde- 
pendence from Spain" and in fact, except for El Ilocano and other 
publications by Isabelo de 10s Reyes, "the first newspaper published 
by native Filipinos in the islands," and also the first "really Philippine 
newspaper," having been founded when the former Spanish colony 
had proclaimed itself an independent nation?' 

The first issue was published on 3 September 1898, twenty-six days 
after the first number of El Heraldo de la Rmolucion, and its founder 
and editor was Antonio Luna, at that time commander-inchief of the 
army of the new Philippine Republic. In its first editorial is announced 
its program: 

We advocate the independence of the Philippine Islands because it is 
the inspiration of this country which now has come of age. When a country 
stands up, like a man, to protest with arms against injustice and oppres- 
sion, that country shows vitality to live freely by itself. The organs of justice 
and government have already k e n  functioning for three months after an 
arduous battle. We are treating our prisoners of war as any other civilized 
nation should treat prisoners of war. 

A nation that does these things can govern itself alone?' 

La Republics Filipina was published on 15 September 1898, and 
directed by Pedro Paterno and later by Leon Ma. Guerrero. Its aims 
are expressed thus: "The basis of society is respect for law. This respect 

13. Carson Taylor, History of the Philippine Press (Manila: Bulletin Publishing Co., 
1927), p. 33. 

14. Quoted in ibid. 
15. Valenzuela, HistoryI p. 101. 



PHIL~PPINE PRESS 323 

must be practiced by all everywhere. Our ideal is reduced thus: With 
liberty and responsibility, we shall protect a free public and a stem 

El Catblico Filipino (December 1898) was "for religious unity." La 
Democracia (1899-1908) was edited by Trinidad H. Pardo de Tavera. 
It became the organ of the Federal Party, and was "the first Filipino 
newspaper to recognize the sovereignty of the United States in the 
Philippine Islands . . . [it] urged the people to heal up the wounds 
of war by surrendering themselves to the Americans."" El Grito del 
Pueblo and its Tagalog edition Ang Kapatid ng Bayan (1899) were both 
edited by Pascual Poblete. El Filipino Libre (1899) was published by Dr. 
Manuel Xeres Burgos, nephew of Fr. Jose Burgos. 

Along with many other publications in Manila and the provinces 
on the side of the Philippine revolution, including a Spanish daily, 
was one still defending Spanish administration of the Philippines. This 
was El Noticiero de Manila, 1899, which announced it was Catholic in 
religion and Spanish in politics. 

When the Americans preempted the Filipino army's conquest of 
Manila, the Filipino-American war began, and so did a new chapter 
in the press. Between 13 August, occupation day, and 31 December 
1898, some seventeen papers were started. 

The Americans, of course, founded their own newspapers. The first 
of them was the Official Gazette, published 23 August 1898, ten days 
after the occupation of Manila, to inform the 8,000 American soldiers 
of such military orders as the designation of the first provost marshal, 
commander of the guardia civil, collector of internal revenue, etc. 
Aboard Admiral Dewey's flagship, the Olympia, the ship organ called 
The Bounding Billow was printed as well, with a full description of the 
battle, telling how "Dewey did the Dons." The American Soldier was 
published by enlisted men of the Thirteenth Minnesota Volunteers. 
The Manila Times, the first American daily (11 October 1898) was 
published by Thomas Cowan, an Englishman. The American, the second 
American daily (15 Odober 18981, was established by Franklyn Brooks, 
a newspaper correspondent from New York, and financed by sub- 
scriptions from army and navy officers, who put up money to cover 
the cost of cable service from the Associated Press. In 1897 came other 
papers like The Manila Freedom, The Tn'bune, The Insular Daily Press, The 
Sentinel and the Monthly Summary of the Commerce of the Philippine 
Islands, all established by Arne~icans.'~ 

16. bid., p. 109. 
17. bid., p. 121. 
18. Taylor, History, pp. 30-36. 



324 PHILIPPINE STUDIES 

Strict military censorship was enforced from 1899-1900: 

. . . [It was1 intended to keep the Filipino belligerents in the Philippines 
from communicating with their agents in Hongkong and elsewhere and 
from knowing what was transpiring in the outside world, particularly 
between the Washington authorities and the Americans in the Islands. It 
required the advance reading of articles, and also eliminated materials the 
publication of which would subject the publishers to p~nishment?~ 

The censor was a military officer. Major General Frank McIntyre, 
Cebu censor, said that "the object of the censorship was to eliminate 
propaganda against occupying forces" and was pursued throughout 
the Philippines. The censors did not keep fixed office hours, and thus 
delayed the transmission of news since "the censor could not be found 
except after search or patient waiting for long hours." News of Gen. 
MacArthufs unsuccessful efforts at political dealings with the Filipi- 
nos, for example, were kept from the papers. Isabelo de 10s Reyes's 
Filipinas ante Europa (1899-1901), published in Madrid, being revolu- 
tionary and nationalistic, was not allowed to come i n b  the country. 

Military censorship seems to have lasted till about 1901, but was 
soon replaced by Act 292, the Sedition Act, passed 4 November 1901. 
Section 10, the basis for the arrest of the authors, casts, and sometimes 
audiences of the so-called "seditious plays," ruled out the topic most 
pressing for the Filipino press, namely independence: 

Sec. 10. Until it has been officially proclaimed that a state of war or 
insurrection against the authority or sovereignty of the United States no 
longer exists in the Philippine Islands, it shall be unlawful for any person 
to advance orally or by writing or printing or like methods, the independ- 
ence of the Philippine islands or their separation from the United States 
whether by peaceable or forcible means, or to print, publish or circulate 
any handbill, newspaper or publication, advocating such independence or 
separa t i~n .~  

The libel law (1901) was still another form of censorship. The famous 
case of El Rendmiento illustrates this well. In a campaign by the paper 
against certain Americans in govenunent said to be mediating for big 
business, an editorial, "Aves de  Rapiiia" (Birds of Prey), was printed. 
Dean C. Worcester, Secretary of the Interior, brought suit for libel, and 

19. Valenzuela, History, pp. 117-18. 
20. Public Iaws Annotated, cited in Tomas C. Hernandez, The Emergence of Modem 

Drmm in the Philippines 1898-1912, Philippine Studies Working Paper No.2, Asian Studies 
Program, University of Hawaii, June 1976, p. 82. 



PHILIPPINE PRESS 325 

was awarded $30,000 in damages, while the editor and publisher 
(Teodoro M. Kalaw and Martin Ocampo) were given jail sentences. 
The Philippine Supreme Court and the United States Supreme Court 
both affirmed the decision. The best legal minds in the country were 
involved, and the case attracted considerable attention in the foreign 
press (including Puerto Rican papers). Locally, the Filipino-owned and 
some Spanish+wned papers were on the side of El Renacz'miento, while 
all the American papers were against it, showing the alignment of 
perceptions. 

Because of this, El Ideal (26 January 1911) urged the Philippine 
legislature to pass a law abrogating the law of libel which is "so rigorous 
that it is not compatible with liberal and democratic practices of which 
the Americans are vainglorious . . . If saying the truth, placing the 
finger on sore spots, discovering unhealthy growths, and exposing 
shams is to be libelous, then there is no freedom for the press, and 
let us say: 'Down with Dem~cracy!"'~~ 

T H E  M O D E R N  E R A  

The period after the calling of the National Assembly (19071, through 
the Commonwealth government (inaugurated 19351, to the forties, has 
been called "modem" because of the establishment of American-style 
journalism. Journalism in the Spanish colonial period, even when 
focused on news, was literary in style (sometimes expressed in verse 
and metaphors), given to opinions and what today would be called 
editorializing, slow-paced and with little urgency. Journalism of the 
propaganda, revolutionary, and American colonial eras, being caught 
up in reform, revolution and the Fil-American war (which the 
Americans called an "insurgency"), was shaped by the issues and by 
the revolutionary or war conditions, including censorship. 

At this time, newspaper publishing became less a government 
concern, or even the private concern of writers (propagandists, leaders, 
aficionados or enthusiasts), and more a business. The Manila Daily Bul- 
letin, for example, which was started by Carson Taylor on 1 February 
1900, aimed to supply shipping and commercial information, and 
nothing else, and was supported principally by shipping interests. It 
was at first distributed free, then put on a subscription basis in 1904. 
It became a general daily newspaper in 1912, and in 1957 passed to 
Philippine ownership (a group of businessmen represented by Hans 
Menzi). 

21. Valenzuela, History, pp. 129-30. 



326 PHILIPPINE STUDIES 

The Manila Times first appeared on 11 October 1898, with an English 
publisher, but was later bought by various Americans. In 1917 it was 
sold to a group of Filipinos headed by Manuel Quezon, but it later 
passed back to Americans. It discontinued publication on 15 March 
1930 (because of the "uncertain political status of the Philippines, 
portentous to American busine~s").~ Among its editors have been 
names closely associated with the Philippine press, like R. McCulloch 
Dick and A.V.H. Hartendorp. The Times was purchased in 1927 by 
Alejandro Roces, Sr., by then the owner of a chain of newspapers 
(Taliba, La Vanguardia, and Tribune - familiarly called TVT), and flour- 
ished till it was ordered closed in 1972, upon the imposition of Martial 
Law. 

The Philippines Herald was first published on 8 August 1920, on the 
initiative of Senate President Manuel Quezon. Feeling that The Manila 
Times (then an American paper) was misrepresenting the Filipinos in 
the minds of the visiting members of the U.S. Congress, he gathered 
wealthy Filipinos (Juan B. Alegre, Manuel Earnshaw, Tomas Earn- 
shaw, Ramon Fernandez, Carmen Ayala de Roxas, Antonio R. Roxas, 
Vicente Madrigal, Mauro Prieto, Teodoro Yangco) and asked them to 
support a paper for the Filipino voice. When the paper was unable 
to secure a paper supply, it bought the Cablenaos-American (which was 
about to close) to secure its paper contract. Eventually the Herald became 
part of a chain (DMHM) with El Debate, the Monday Post and Mabuhay. 
The Herald was bought by Andres Soriano in 1960 "after they (the 
Sorianos) tangled with and were second best to the Lopez combine, 
owner of the Manila Chronicle and some sugar centrals."" 

This was a period of keen competition and rivalry among the 
newspapers, and it has been said that: "Up to this time (1930) the 
Filipino papers have been calling each other . . . [names], each fighting 
for supremacy in a limited sphere of influence."% 

Significantly, both chains had papers in all the principal languages 
in the history of Philippine pumalism: Spanish, English, and Tagalog. 
One might also note at this point that the newspapers in the vernacu- 
lar have always been secondary to the. newspapers in the colonial 
languages-Spanish and English. This proceeds from the colonial 
experience, in which the language of the colonizer is dominant, as the 
language of government, of contact with foreign countries, and of 
prestige. Another reason advanced for this is that "the heterogeneity 

22. Ibid., p. 140. 
23. Jose B. Syjuco, quoted in Rosalinda Pineda-Ofreneo, Thc tvlanipulafed Pnss: A 

History of Philippine l o u d i s m  sinu 1945 (Mandaluyong. Metro Manila: Cacho Herma- 
nos, Inc., 1984, p. 71. 

24. Valenzuela, History, p. 191. 



PHILIPPINE PRESS 327 

of native dialects prevents the vernacular newspapers from having a 
national aspect which the newspapers in the Philippines must have 
in order to progress."25 

Vernacular newspapers have been published in many of the major 
languages (e.g. Ing Emangabiran, 1908, Pampanga; Magindanaw in 
Davao; Mala'naugalingon, 1913, Iloilo; Palaris, 1914, Pangasinan; Ti Bag- 
nos, 1919, Laoag). Among the most successful have been Liwayway 
(1924), and its sister publications in Ilocano (Bannawag), Cebuano 
(Bisaya) and Ilongo (Hiligaynon), which published short stories and 
features. 

There is also a significant Chinese press. The first Chinese news- 
paper in the Philippines was Kong Li Po (1912), and this was followed 
by a number of others, among them the Chinese Commercial News and 
Hua Kiao Kong Po (both 1922) and the Fookien Times (1926). 

The woman's magazine began to grow as a segment of the press 
at this time, when the new American lifestyle focused attention on 
nutrition, home-making, education, fashion and society. The first of 
the genre, however was El Bello Sexo, which came out in January 1891. 
As early as 1893 (January 11) there was a magazine written entirely 
by women: El Hogar, edited by Amparo Gomez de la Serna, a Span- 
iard. Women, especially the new university graduates, entered jour- 
nalism'at this time too, not only in women's magazines, but in the 
literary sections of the regular magazines. 

The newspapers of this period are completely American in influ- 
ence: the physical formats, the style of newswriting, the attitude 
towards the gathering and reporting of news. This is the result not 
only of modelling on American newspapers, but also of the training 
of Filipino journalists in the United States. Even for the readers of the 
English-educated generation, the first consciousness is of American 
journalism, learned from the local American papers and from the U.S. 
teachers and schools. 

T H E  J A P A N E S E  O C C U P A T I O N  

Japanese rule imposed a systematic censorship on the press, even 
harsher than that which it had known under the Spanish and American 
regimes. Most newspapers were closed, and those allowed to function 
(the Manila Tribune, Taliba and La Vanguardia) were under censorship 
by the Propaganda Corps of the Army. Anyone wishing to publish 
a paper had first to secure a permit from the military, had to submit 

25. Ibid., p. 159. 



328 PHILIPPINE STUDIES 

to military censorship, was severely punished for any violations of the 
above, and was under complete control: 

On 12 October 1942, control of and Liwayunry . . . was taken over 
by the Japanese Military Administration, and the publication of these 
periodicals was placed in the hands of the Osaka Mainichi Publishing 
Company, a group which established the Manila Sinbunsya Corporation 
. . . [which] was to control ~ v r ,  Liwayway, Manila Sinbun, Shin-Seiki, Bicol 
Herald, and DmMo Nichi-Nicki, the legalized periodicals in the Philippines. 
Theoretically self-censorship was then in effect although official censors of 
the Department of Information still checked all copy nightly. Another 
censoring organization was created in January 1944, when puppet presi- 
dent Jose P. Law1 launched his Board of Information "to control, direct, 
supervise, and coordinate all information and publicity of the goven~nent."~~ 

This was countered by the guerrilla press, which aimed "to boost 
morale, to warn against Japanese collaboration, and to fight the Japanese 
in any way possible," in typewritten or mimeographed sheets edited 
by journalist-guerrillas. 'TO be caught with a copy of any of these 
sheets usually meant death."= 

The liberation of Manila on 3 February 1945 meant: the liberation 
of the press as well, not only from Japanese censorship, but from the 
prewar "hoary tradition that newspapers must be million peso cor- 
poration~."~ Former editor Vicente Albano Pacis remembers that some 
250 papers were published right after the Japanese occupation, many 
of them little more than flyers, being two-page single-sheet dailies. 
Jose Luna Castro has said: "Japanese control of the various media had 
created such a popular hunger for news about the Philippines and the 
outside world that even fly-by-night operators found it profitable to 
put out sidewalk papers."29 By December 1945, however, the dailies 
were down to twenty-two, and eventually prewar newspapers were 
revived, the last one being The Philippines Herald, reopened 10 July 
1949. 

T H E  P O S T W A R  P E R I O D  

Teodoro Locsin, editor of the Philippines Free Press, describes the 
postwar press thus: 

Never had the press been so free, never had it wielded such power and 
influence. The government was but recently established and uncertain of 

26. Lent, "Philippines," p. 203. 
27. Ibid, pp. 2 0 4 .  
28. Armando J. Malay, quoted in Lent, "Philippines," p. 204. 
29. Quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, p. 18. 



PHILIPPNE PRESS 329 

its strength. It was extremely sensitive to public opinion and the press took 
advantage of this healthy state, pouncing on the government's least mistakes 
and making national issues of them . . . The power of the press was utterly 
out of proportion to the circulations of the various papers. None could 
claim a sale of more than a few thousand copies . . . There was censorship 
by the U.S. Army. . . . But military censorship was soon erased and finally 
lifted, then it was open season and good hunting for politicians?' 

The first postliberation newspaper was published by the U.S. Office 
of War Information-the Manila Free Philippines (February-September 
1945). It was a t  first distributed for free, and to get it long news- 
hungry lines formed every morning. Eventually it sold for five cen- 
tavos. The Office of War Information had a major role in reviving the 
postwar Philippine press, a s  Mario Chanco acknowledges: 

. . . the Office of War Information (now the US Information Service) lent 
a willing hand. Together with regular agencies, the OW furnished pictures, 
published the Free Philippines, which was distributed free, and opened a 
radio station to help augment the limited facilities then available. 

Last March, taking cognizance of the difficulty of provincial residents 
in obtaining news, the OW organized a mobile crew to take the news to 
the provinces. Bad roads and continuing military operations hampered the 
mobile unit's work but the start had been made, and within a k w  days 
after V-J day, four mobile units were serving Manila and outlying prov- 
inces. 

In addition to regular news broadcasts, the mobile crews put on short 
moving pictures featuring the latest developments in the world. A genera- 
tordriven phonograph plays the latest recordings, and transcriptions of 
important broadcasts both in Manila and the US are aired shortly after they 
are heard by their city listeners. Several thousand copies of the provinaal 
edition of the Free Philippines and other informative publications are dis- 
tributed?' 

Raul Manglapus (current Secretary of Foreign Affairs), however, 
presented another side to the story: 

On 16 February 1945, MacArthur turned over the government to Osmefia 
and the Commonwealth. Days before, the United States Office of War In- 
formation had established an office in North Manila, even as the guns 
roared south of the Pasig, and started to publish the Free Philippines to tell 
the Filipinos the whole truth and nothing but the truth. The Public Rela- 
tions Office of GHQ SWPA, had set itself up in the heart of the city and 

30. Quoted in Lent, "Philippines," p. 204. 
31. Quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, pp. 18-19. 



mushrooming newspapers, including the Fre Philippines, were placed under 
stria, detailed, direct censorship. Foreign correspondents could not tell 
folks back home and local papers could not tell Filipinos that Manila was 
still left dirty, that OsmeAa was slow, that MacArthur should not have 
liberated one minister and captured the rest, that cabinet members were 
making asses of themselves, that American MPS in some cases equalled if 
not surpassed the Kempetai in arrogance and rashness. Short-wave and 
local broadcast scripts were looked into to the letter to assure close uni- 
formity with printed news. A Public Relations Officer called a Department 
Secretary and informed him that printed attacks against him and other 
government officials would be completely suppressed if they so desired. 
(Happily, the Secretary who had been a guerilla leader, replied he would 
not like to deny the press a right for which he himself had fought 
in the hills). Filipino newspapermen were shouted at in the PRO for daring 
to question censorship of specific articles. Reason for all this - military 
security.32 

Soon after the war, the big publishers reentered the newspaper 
scene, and in the free-enterprise economy, the small "militant, fre- 
quently dissenting newspapers" perished. These included the Philip- 
pine Liberty News owned by Manuel F. Manahan and edited by I.P. 
Soliongco; the Manila Post edited by Abelardo Subido and his wife, 
Trinidad Tarrosa-Subido; and the Manila Tribune, "the Cojuangco paper 
which dedicated itself to the promotion of Fil-American understand- 
ing,"s which was edited by Vicente Albano Pacis; and the Morning 
Sun, whose editor, Mauro Mendez, wrote: 

They who have not the letter of credit to buy the linotypes, the rotaries, 
the newsprint, and the ink, shall not inherit the kingdom of the Press. For 
them, the pursuit of truth must be along harmless paths only. Theirs is not 
to question the good-will that draws the merchants, or, in a country so 
small as theirs, to incur for the hands that feed them the distempers of the 
gods.% 

The field was left mainly to the giants: The Manila Bulletin, which 
underwent modernization in 1947; The Manila Times, revived by the 
Roces family in 1945; the Evening News, Manila's first afternoon 
newspaper, put out by Ramon Roces in 1945 (he also resumed his 
vernacular magazines in the Liwayway chain); and the Manila Chron- 
icle, which had started as 'The People's Newspaper" in April 1945, 
with capital put up by staff members of the Manila Post and the Tri- 

32. Ibid., pp. 19-20. 
33. Cited in ibid., p. 30. 
34. Quoted in ibid., p. 40. 



PHILIPPINE PRESS 333 

emergency in the Philippines, no foreign correspondence may be filed in 
this country which criticizes the Government and its duly constituted 
authorities. 

Order No. 2 prohibited printers "from producing any form of pub- 
lication for mass dissemination without permission from the DPI." 

On 28 October, Presidential Decree (PD) No. 33 was issued, penal- 
izing "the printing, possession, distribution and circulation of printed 
materials which are immoral or indecent, or which defy the Govern- 
ment or its officers, or which tend to undermine the integrity of the 
Government or the stability of the State." The penalty for violation 
was "prison correctional in its minimum period." 

PD No. 90, promulgated on 6 January 1973, covered "rumor- 
mongering," penalizing: 

Any person who shall offer, publish, distribute, circulate and spread 
rumors, false news, information and gossip or cause the publication, 
distribution, circulation or spreading of the same, which cause or tend to 
cause panic, divisive effects upon the people, discredit of or distrust for 
the duly constituted authorities, undermine the stability of government 
and the objectives of the New Society, endanger the public order, or cause 
damage to the interest or credit of the State. 

PD Nos. 1834 and 1835, escalating the penalties for rebellion, sedition 
and other crimes relating to national security, also referred to journal- 
ism. Originally dated 16 January 1981, the day before the supposed 
lifting of martial law, these were kept secret for about a year and a 
half, and were finally rendered operational in July 1983, with their 
publication in the Official Gazette. PD No. 1737, called the Public Order 
Act, empowered the president to detain "persons and entities with a 
view to preventing them from acting in a manner prejudicial to the 
national security or maintenance of a public order," and to close 
"subversive publications and other media of mass communication." 
This was strengthened by the National Security Code, which had 
provisions against those 

uttering, publishing, distributing, circulating and spreading rumors, false 
t news and information and gossip, or causing the publication, distribution, 

circulation or reading of the same which cause or tend to cause panic, 
divisive effects among the people, discredit of or distrust for the duly 
constituted authorities, undermine the stability of the government and the 
objectives of the New Society, endanger the public order, or cause damage 
to the interest or discredit of the state. 



334 PHILIPPINE STUDIES 

In July 1983 PD Nos. 1875 and 1876 repealed the Public Order Act 
and the National Security Code. However, there remained PD Nos. 
1834 and 1835 (above), and on 5 August 1983, there came PD No. 1877 
abolishing the Presidential Commitment Order (PcO) and authorizing 
the PDA (Preventive Detention Action), which authorized "the incar- 
ceration for a period not exceeding one year of persons accused of 
national security crimes, i.e. rebellion, sedition, subversion, and/or 
the conspiracy or proposal to commit such crimes." 

The above decrees and orders established the framework of control 
of the press during the martial law era, certainly the most systematic, 
fully articulated, thorough, and powerful of all the systems of control 
the Philippine press has known in its history. The decrees and orders, 
which automatically became part of the law of the land, spelled out 
in official, legal terms the fact that the authoritarian regime would 
brook no criticism, accept no suggestions, and would punish any threat 
to its image and stability. The image of a "smiling dictatorship" was 
to be established and enforced by smothering all dissent under a blanket 
of decrees. 

To bolster these laws, media-regulating agencies were established. 
The Mass Media Council (MMQ was created through PD No. 36 on 2 
November 1972, and given the task of passing upon applications of 
mas. media for permission to operate. Thus, no newspaper, magazine, 
periodical or publication of any kind, and no radio, TV or telecommu- 
nications "facility, station or network" could begin operations without 
an MMC certificate of authority. The reason given for this was that 
mass media in the "Old Society" had taken part in the conspiracy 
against the Government by "indirectly giving aid and comfort to the 
forces of insurgency and subversion seeking to overthrow the Gov- 
ernment by organized violence.'' General Order 12c (9 November 
1972) added that military tribunals would handle cases of persons 
operating communications media without the certificate of authority 
"signed by the Philippine President." 

The MMC was abolished on 11 May 1973, and replaced by the Media 
Advisory Council (MAQ, empowered to issue cetifica tes of authority 
to operate mass media subject to presidential approval. It supervised 
privately4wned media, while the Bureau of Standards for Mass Media 
supervised government-owned media. The guidelines mentioned 
freedom of the press "guided by a sense of responsibility and disci- 
pline, without any control, supervision or censorship from any 
government body," but with "recognition of limitations to press 
freedom, including the laws on libel, invasion of privacy, obscenity 
and good taste, and on national security." Emphasis was placed on 
the last "during a period of national emergency, as occasioned by the 



PHIL.IPPJNE PRESS 335 

existence of an insurrection, rebellion, public disorder, or a state of 
war itself being waged by organized groups acting on orders from 
foreign elements." 

The MAC was abolished on 9 November 1974, along with the Bureau 
of Standards for Mass Media, ostensibly because of: "(1) the improved 
capability of mass media to . . . discipline their ranks; and (2) the 
favorable peace and order situation of the country." PD 576 then divided 
the mass media into the print and broadcast media, and created the 
PCpM (Philippine Council for Print Media), with basically the same 
duties as the MAC and MMC, and the power to impose sanctions 
including cancellation of registration certificates, suspension,and written 
admonitions. 

A significant point is that, in the guidelines issued by the PCPM for 
print media practitioners, responsibility for policing publications was 
laid squarely on the shoulders of the publishers: 

The publisher must assume final and full responsibility for everything 
printed in his publication. He must be guided by the knowledge that press 
freedom is a public trust and should not be used to serve personal, anti- 
social and divisive interests. 

Thus, to the threat of official punishment from the state with which 
the writer had to contend was added sanction from the publisher 
who, fearing closure of his publication, promulgated internal stan- 
dards of censorship and exercised close supervision over his writers. 
It was also through the publisher that official displeasure was con- 
veyed, directly or indirectly, and was then his to interpret and act 
upon. Examples are many of the actions taken: dismissing a writer 
outright, pulling out the article already printed; recalling the issues 
if already distributed; withholding the article in question and replac- 
ing it with another; "freezing" the writer by not allowing him to write 
even while retaining him on the payroll; demoting the writer; and, 
mildest of all, cutting out the offending portions of the article so that 
it may be acceptable to officialdom. 

The official sanctions for transgression of these written laws and 
their unspoken codicils were: censure, banning, closure of publica- 
tions, arrest, and for foreigners deportation, or denial of entry. Be- 
tween official, publishers' and unofficial sanctions, a "culture of cri- 
sis" was created in which pumalists had to work. Yet all the while 
the Marcos government claimed "freedom of the press." In February 
1973, Secretary of Information Francisco Tatad explained the need for 
"certain restraints on the freedom of the media" in exchange for a 
"unified policy and single-minded course toward development," saying 



336 PHILIPPINE STUDIES 

What is sad . . . is that [the Western press has made] the media policies 
appear brutalized, illiberal and negative . . . What is clear to me, at least 
to the Philippine experience, is that when media in a modernizing society 
accept a role relative to development, they embrace a set of postulates 
about their work that are, in fact, progressive, reformist, and in the long 
run, liberaL3' 

Again and again it was announced and pointed out how "free" the 
press was, and how there was no censorship at all. 

The newspapers that were allowed to reopen belonged to Marcos 
friends and relatives, among them The Bulletin Today, a resurrected 
Manila Daily Bulletin, belonging to presidential aide-de-camp General 
Hans Menzi; The Times lournal, belonging to Benjamin Romualdez, 
brother of Mrs. Marcos; The Daily Express, belonging to friend Roberto 
S. Benedicto, who also controlled three television channels. The Lopez- 
owned A B ~ C B N  was taken over, and one channel became GTV-4, the 
official government station. However, Marcos could and did preempt 
space on the other channels (often on all of them) when he wished. 
Eduardo Cojuangco, Jr., a close friend, owned a nationwide radio 
network. 

The result of this structure of presidential orders and decrees, 
s u p e ~ i ~ e d  by publishers and media-regulating agencies, and backed 
by official and military police powers, was a "crony press" that showed 
just how they were controlled, by publishing stories with identical 
wording on all their front pages. Obviously the press releases were 
written by government spokesmen and released by official sources. It 
was a press that wrote the New Society line, observing the unspoken 
boundaries: no unfavorable mention of the regime, and no question- 
ing, or even the mildest criticism of the Marcoses, high officialdom, 
and the military. 

For the members of the press who succumbed, it often meant 
corruption: 

. . . the prostitution of the profession, [yielding to such blandishments as1 

. . . free passes, wining and dining, pocket money given during press con- 
ferences, regular "envelopes," monthly retainers, stocks and bonds, dol- 
lars, airplane tickets, expensive gifts (including cars), money-making projects 
. . . pbs for relatives, unlimited access to airports, seaports and Customs 
(thus facilitating the lucrative entry of highly dutiable items), etc. . . . outright 
extortion . . . blackmail . . . direct sale of published material . . .40 

39. The Bulletin Today, 4 February and 8 March 1973. 
40. The White Paper, 6 October 1977, quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated 

Press, p. 143. 



PHILIPPINE PRESS 337 

For those members of the press who did not succumb, the result 
was a lifestyle of brinksmanship: writing as one must, and while 
keeping the limits in mind, testing them to see how far they could be 
stretched. The "girls" of the Bulletin Today, for example, who wrote 
75cword columns on various subjects, occasionally slipped in pieces 
about military abuses, corruption in high places, political prisoners, 
newsmen's arrests. Feature writers wrote pieces on oppression that 
brought in storms of letters (in praise of their courage, but also in 
denial and accusation). In 1983 the columns were removed completely, 
and eight writers and editors, all of them women, were "invited" by 
the military for interrogation by Spc-:a1 Committee No. 2 of the 
National Intelligence Board. They were questioned about their per- 
sonal lives, religious beliefs, income from writing, understanding of 
"national security," and whether they belonged to the Communist 
Party of the Philippines. 

Although many of them were eventually repressed, these writers 
had extended the limits of what could be written about, and paved 
the way for the alternative, or non-crony, press. Individual writers 
could be suppressed by crony publishers; whole newspapers were not 
as easy to silence. We Forum was the first protest newspaper, and it 
was allowed to exist as an example of freedom of the press, also because 
its low circulation did not make it seem dangerous enough to stop. 
On 7 December 1982, however, editor Jose Burgos and his columnists 
and staff members were arrested (after a story on the false Marcos 
medals), the paper's printing equipment, office and assets locked and 
placed guard; its typewriters, telephones and files taken by the mili- 
tary. 

The We Forum case and others rallied and united the press, laying 
part of the foundation for the emergence of other members of the 
alternative press after the Aquino assassination. Their numbers (Malaya, 
Mr. 6 Ms., Veritas, Philippine Signs, Kabayan, Business Day, etc. consti- 
tuted quite a body of writers and readers) made suppression difficult. 
A boycott of the governmentcontrolled press ("Ban the Bulletin! 
Suppress the Express! Junk the journal!") worked extremely well, even 
though spread only by word of mouth. People came out in support 
of the "mosquito press" by cooperating with the boycott, buying the 
alternates, and writing in. 

As protest mounted, so did sanctions. Added to the government 
arsenal of PD'S and LOI'S, threats and questioning, arrest and deten- 
tion, closure of publications and firing of purnalists, came the libel 
suits. Some were announced but not filed, being obviously threats. 
Some were filed but not pursued, and left to hang over the journalist's 
head. Some were for ridiculously astronomical amounts that no 



338 PHILIPPINE STUDIES 

Philippine purnalist could expect to earn in his lifetime, being meant 
to carry the clout of power and the threat of position, and temfy the 
journalists and publishers into submission. 

The ultimate threat to the purnalist was death, and there was no 
lack of examples: Kenneth Lee, Depthnaos correspondent, killed in 
Jolo; Demy Dingcong, Bulletin Today correspondent, shot dead in his 
house in Iligan City; Porfirio Doctor, publisher-editor of the National 
Guardian and radio commentator, shot in Zamboanga City; Geoffrey 
Siao of the Philippine Post in Iligan; Jacobo Amatong, publisher-editor 
of the Mindanao Obseroer; Noe Alejandrino, reporter of the Economic 
Monitor, reported killed in a gunbattle with the Philippine Constabu- 
lary in Bulacan; Alex Orcullo, editor-publisher of Mindaweek news- 
magazine and Mindanao Currents, shot by ten men in Davao City. 

The contra-martial law press efforts featured as well a vigorous 
underground press. This included banned articles from the foreign 
press, photocopied and passed around, the so-called "xerox journal- 
ism,; such publications by religious as Signos, published by the 
Association of Major Religious Superiors, and The Communicator, edited 
by Fr. James B. Reuter, S.J.; and the Left's Ang Bayan (official organ 
of the Communist Party of the Philippines), Liberation (National 
Demwatic Front), Ulos (a literary magazine), and various provincial 
papers, mostly typewritten and mimeographed and circulated hand- 
to-hand. 

The repressive Marcos control of the press thus caused the rise of 
the protest journalism that eventually assisted in its downfall. 

T H E  A Q U l N O  G O V E R N M E N T  

With the return of democracy, the press has, so to speak, started 
again from a position in law. Although the Marcos-promulgated 1973 
Constitution had proclaimed that 'No law shall be passed abridging 
the freedom of speech or of the press" it was blockaded by an array 
of decrees and devices (including secret memorandum agreements) 
ensuring its suppression. 

The 1986 Constitution has the following provisions relating to the 
press: 

Article Ill 

B I L L  OF R I G H T S  

Seaion 1. No person shall be deprived of life, liberty, or property without 
due process of law, nor shall any person be denied the equal protection 
of the laws. 



P r n P I N E  PRESS 339 

Sec. 4. No law shall be passed abridging the freedom of speech, of 
expression, or of the press, or the right of the people peaceably to assemble 
and petition the government for redress of grievances. 

Sec. 7. The right of the people to information on matters of public 
concern shall be recognized. Access to official records, and to documents, 
and papers pertaining to official acts, transactions, or decisions, as well as 
to government research data used as basis for policy development, shall 
be afforded the citizen, subject to such limitations as may be provided by 
law. 

T H E  C O M M I S S I O N  O N  E L E C T I O N S  

Sec. 4 The Commission may, during the election period, supervise or 
regulate the enjoyment or utilization of all franchises or permits for the 
operation of transportation and other public utilities, media of communi- 
cation or information, all grants, special privileges or concessions granted 
by the Government or any subdivision, agency, or instrumentality thereof, 
including any government4wned or controlled corporation or its subsidi- 
ary. Such supervision or regulation shall aim to ensure equal opportunity, 
time, and space, and the right to reply, including reasonable, equal rates 
therefor, for public information campaigns and forums among candidates 
in connection with the objective of holding free, orderly, honest, peaceful, 
and credible elections. 

Sec. 9. Unless otherwise fixed by the Commission in special cases, the 
election period shall commence ninety days before the day of election and 
shall end thirty days thereafter. 

G E N E R A L  P R O V I S I O N S  

Sec. 11. (1) The ownership and management of mass media shall be 
limited to citizens of the Philippines, or to corporations, cooperatives or 
associations, wholly-owned and managed by such citizens. 

The Congress shall regulate or prohibit monopolies in commercial mass 
media when the public interest so requires. No combinations in restraint 
of trade or unfair competition therein shall be allowed. 

(2) The advertising industry is impressed with public interest, and shall 
be regulated by law for the protection of consumers and the promotion of 
the general welfare. 

Only Filipino citizens or corporations or associations at least seventy per 
centum of the capital of which is owned by such citizens shall be allowed 
to engage in the advertising industry. 

The participation of foreign investors in the governing body of entities 
in such industry shall be limited to their proportionate share in the capital 
thereof, and all the executive and managing officers of such entities must 
be citizens of the Philippines. 



340 PHILIPPINE SKIDIES 

In its commitment to democracy, and in reaction to the extreme 
repression of the previous regime, the Aquino government has been 
strict about adherence to freedom of the press, and has not imple- 
mented orders (still in force) about any kind of censorship. It has also 
avoided coddling the press as Marcos did (with money, facilities, 
privileges) so that it cannot be accused of swaying it to any interpre- 
tation of the truth. No longer do the government offices engage in 
"press release journalism." Instead the reporters are back to working 
their beats. This could be difficult, as in the case of Malacafiang, the 
prime beat, where the President did not use to give regular press 
conferences, and "ambush journalism" was the unhappy solution (since 
rectified). There is no official government paper, and even the TV 

Channel 4, the station which airs government programs, is given no 
subsidy, and operates like a commercial channel in order to survive. 

The newspapers after the February 1986 revolution bore the hang- 
over of protest, and the most popular were the Philippine Daily In- 
quirer, Mr. & Ms., and Malaya, all of the alternative press. The Bulletin 
was seen as a crony paper, and dropped in circulation, especially 
when Marcos ownership of 74 percent of the shares was revealed. It 
eventually recovered its prime position in circulation, however, be- 
cause of its strong advertising component (the classified a d ~ ,  the 
obituaries). The heady air of freedom also caused papers to prolifer- 
ate, just as they had after the Japanese occupation. Some papers (e.g. 
The Independent, The Obsewer) soon closed, yet today there are 27 
newspapers in Metro Manila, and 252 community papers in the 
provinces. 

Since 1986, however, the ownership of some papers has changed. 
Ownership has slowly reverted to some of the old families and their 
vested interests. The Manila Chronicle has been reopened by the Lopez 
family, who also own TV Channel 2, and have tried to get back Channel 
4. The Manila Times was reopened by the Roceses and then sold to 
John Gokwongwei. One member of the family, Alejandro Roces, is 
president of the Bulletin, which has undergone changes in ownership 
structure, being now owned by Emilio Yap, a banker, and by whoever 
owns the Marcos shares (a question as yet unanswered). The Standard 
was acquired by the Elizaldes, then sold to the Sorianos; The Philippine 
Star, Business Star and Evening Star are published by Betty Go-Belmonte, 
whose father, Go Puan Seng, was editor of The Fookien Times. The Daily 
Globe is owned by Alfredo and Benjamin Ramos of National Book- 
store, with Teodoro Locsin, Jr., presidential speechwriter, as publisher. 
It has linked up with the revived Philippines Free Press, edited by 
Teodoro Locsin, Sr. Business World is published by Raul Locsin, who 
formerly published Business Day, and whose father was the publisher 



PHILPPINE PRESS 34 1 

of a provincial newspaper. Malaya, formerly published by Jose Burgos, 
changed ownership twice and lost its "protest" character. The Philip- 
pine Daily Inquirer aims at broad-based ownership, and is owned by 
media professionals, among them publisher Eugenia D. Apostol and 
Mariano B. Quimson, Jr. media manager. 

The Philippine Press Institute, established in 1964 and suspended 
from 1972 to 1986 (along with the Press Council), has been holding 
seminars for the training of journalists, and for the raising of ethical 
standards for the press. It recently promulgated a Code of Ethics (cf. 
Appendix), which newspaper publishers and their staffs are adopting 
officially. Its publication, the PPI Press Yorum, is distributed to news- 
papers, press associations and related agencies, and contains materials 
on the role, responsibility, ethics, and practice of journalism. The Press 
Council, which it formed in 1966 for the purpose of regulating the 
press and preventing corruption, commercialization, sensationalism 
and dishonesty, is in the process of reorganization and revival. 

Professional associations of communicators, like the People in 
Communication (PIC) and the Philippine Communication Society (Pa), 
are also involved in the upgrading of the press through seminars, 
dialogues, and publications. Both organizations have actively lobbied 
in Congress for legislation on communications, including controls on 
media ownership, to prevent the media monopolies of old. 

C O N C L U S I O N  

The Philippine press has indeed had a checkered history of power 
relations, of freedom and control, which evolved into and is reflected 
in its present system. 

In the Spanish colonial period, there was strict press control in the 
interests of the Spanish government, and small-enterprise press 
ownership. The revolution against Spain brought about a nationalistic 
press, mostly in the vernacular, banned, and circulating clandestinely. 
The American insular govenunent instituted strict press control by the 
military, which ended when the libel and sedition laws effectively 
banned all advocacy of independence, the main subject of passion and 
urgency of the time. 

The "modem" period between the Commonwealth and the Marcos 
era was marked by free-enterprise, American-style journalism, and 
thus the growth of newspapers as big business. Although there were 
no apparent controls, power relations (business and advertising inter- 
ests, political interests, and American interests) influenced and in effect 
controlled the press. This was the time of what has been called the 
freest press in the East, and also the most licentious. Such problems 



342 PHILIPPINE STUDIES 

as newspapers supporting the vested interests of their owners, report- 
ers drawing salaries from their newspapers and from government 
officials and politicians, yellow purnalism, media monopolies, pub- 
lishers putting the ledger over the interests of truth and information, 
etc. were products of the system and the freedom. 

The Marcos government imposed the sternest and most systematic 
controls in history, while trumpeting its belief in press freedom. A 
system of decrees, agencies of control, and secret orders, was but- 
tressed by unspoken but real threats of arrest, closure, banning, firing, 
and even death. The culture of fear was effective control, but the culture 
of crisis engendered was what developed heroic journalism, and 
eventually the alternative press, both instrumental in the downfall of 
the regime. 

The Aquino government has returned the press to structures of 
democracy, with a new constitution that is indeed the law of the land, 
and strictly upheld. The press is free again, but movements in the 
press, especially changes and adjustments in ownership, are setting 
up once more some of the structures and vested interests of the.fifties. 

The Philippine press system, therefore, is the product of both control 
and freedom. Control by the Spanish colonial government, the 
American insular government, the Japanese occupation forces, and 
finally and most strictly by the Marcos government, makes for a total 
of some 120 years since 1811, date of the first formal newspaper. The 
intermittent periods of freedom include the thirty-four years from the 
postcolonial period of self-government to the Japanese occupation; the 
forty-three from liberation to Martial Law; and then the years since 
President Aquino. 

When there was control, there were urgent and imaginative solu- 
tions such as the underground presses and "xerox" purnalism; there 
were protests, and struggles to be free. When there was freedom there 
was a free exchangi! of ideas and a venturous pursuit of the truth- 
but also the abuses of irrespc-Able freedom. 

The philosophy behind this hard-won freedom is that of liberal 
democracy, in which the press stands as witness, sworn to tell the 
whole truth and nothing but the truth. It is the medium through which 
the people receive the information they must have in order to make 
the decisions that run the democracy. As witness, it stands as watch- 
dog of the government on the people's behalf-not necessarily an 
adversary (unless the government is abusive), but an ally and partner 
in the cause of democracy. 

Further to this role as critic, check and conscience of govemment, 
is its allied role of educator-through information on current issues, 



history, development; through the dissemination of culture and cul- 
tural values; through its interpretation and analysis of all the above. 

Who serves then as critic, check and conscience of the press in its 
vital roles? The press itself, which in a democracy is responsible for 
itself. It is responsible to the reader; it is responsible to itself. With its 
freedom came this responsibility; with the responsibility came the duty 
to formulate its own codes and to enforce them. 

The legal foundation for this freedom is built into the 1986 Phil- 
ippine Constitution. Although the words are noticeably derived from 
those of the American Constitution, the conviction behind and the 
commitment to them come from the years of actual experience of 
repression, and hard-won freedom, The Marcos years, the most recent 
and most thorough experience of nonfreedom, gave Filipino nuances 
to such words as "the right of the people to information;" and "the 
right of the people peaceably to assemble and petition the government 
for redress of grievances." The press today can illustrate these with 
actual incidents. Even the provisions against "torture, force, violence, 
threat, intimidation, or any other means," bring back real experiences 
in the conduct of press work. 

As a result, the Aquino government is committed to a free press, 
even when the freedom means criticism that stings. And the Philip 
pine p k s ,  having won its freedom again and again, treasures it and 
feels with the People's Movement for kes s  Freedom: 

Press freedom curtailment without our unified resistance? NEVER AGAIN. 
Never again shall Philippine media, or the citizenry for that matter, allow 
without resistance, much less accept as legitimate, the imposition of restric- 
tions on, or exceptions to, the Constitutionally-guaranteed indivisibility of 
the Freedom of the Press. 

It is a matter of concern that the government, committed as it is 
to democracy, continue to keep the press free; and that the press, 
forged by both repression and freedom, focus on truth, and live up 
to the responsibilities of being free. 



A P P E N D I X  

A jOURNALIST'S CODE OF ETHICS 

PHILIPPINE STUDIES 

(Subcribed to by the Philippine Press Institute and the National Press 
Club) 

I. I shall scrupulously report and interpret the news, taking care not to 
suppress essential facts nor to distort the truth by omission or improper 
emphasis. I recognize the duty to air the other side and the duty to 
correct substantive errors promptly. 

11. I shall not violate confidential information or material given me in the 
exercise of my calling. 

Ill. I shall resort only to fair and honest methods in my effort to obtain news, 
photographs and/or documents, and shall properly identify myself as a 
representative of the press when obtaining any personal i n t e ~ e w  in- 
tended for publication. 

IV. I shall refrain from writing reports which will adversely affect a private 
reputation unless the public interest justifies it. At the same time, 1 shall 
fight vigorously for public access to information. 

V. I shall not let personal motives or interests influence me in the perform- 
ance of my duties; nor shall I accept or offer any present, gift or other 
consideration of a nature which may cast doubt on my professional 
integrity. 

VI. 1 shall not commit any act of plagiarism. 

VII. I shall not in any manner ridicule, cast aspersions on, or degrade any 
person by reason of sex, creed, religious belief, political conviction, cul- 
tural and ethnic origin. 

VIlI. I shall presume persons accused of crime of being innocent until proven 
otherwise. I shall exercise caution in publishing names of minors and 
women involved in criminal cases so that they may not unjustly lose 
their standing in society. 

1X. I shall not take unfair advantage of a fellow journalist. 

X. I shall accept only such tasks as are compatible with the integrity and 
dignity of my profession, invoking the "Conscience Clause" when duties 
imposed on me conflict with the voice of my conscience. 

XI. I shall comport myself in public or while performing my duties as jour- 
nalist in such manner as to maintain the dignity of my profession. When 
in doubt, decency should be my watch word. 


	art4.pdf
	37-3-05.pdf

