philippine studies

Ateneo de Manila University - Loyola Heights, Quezon City - 1108 Philippines

The Tribune as a Tool of Japanese Propaganda 1942-1945

Ricardo Trota Jose

Philippine Studies vol. 38, no. 2 (1990): 135-150

Copyright © Ateneo de Manila University

Philippine Studies is published by the Ateneo de Manila
University. Contents may not be copied or sent via email
or other means to multiple sites and posted to a listserv
without the copyright holder’'s written permission. Users
may download and print articles for individual, noncom-
mercial use only. However, unless prior permission has
been obtained, you may not download an entire issue of a
journal, or download multiple copies of articles.

Please contact the publisher for any further use of this
work at philstudies@admu.edu.ph.

http://www.philippinestudies.net
Fri June 27 13:30:20 2008



Philippine Studies 38 (1990): 135-50

The Tribune as a Tool of Japanese Propaganda, 1942-45

RICARDO TROTA JOSE

An earlier article in Philippine Studies [38 (1990): 3-27] discussed the
Tribune at the beginning of the Japanese Occupation in January 1942
and the early difficulties under Japanese control. The present article
investigates more deeply the nature of the Japanese control of the
Tribune and its function as a propaganda tool of the Japanese.

ARTICLES, FUND DRIVES, CONTESTS
AND RIDICULE

The Tribune issues had unalterably changed after 5 January 1942.
The first issues under Japanese rule shrank to tabloid size, half that
of the prewar paper. Pages dropped to four, but so did the price—
P.05. Some of the prewar features remained in the first few weeks
like American-syndicated comic strips (“The Lone Ranger,” “Fritzie
Ritz,” “Donald Duck,” “Tarzan,” “Mutt and Jeff”), “Dorothy Dix Says”
(etiquette), and a few others.

But the news was completely different. News about the fighting at
Bataan was virtually non-existent. Editorials and columns vanished
and instead proclamations, military orders and warnings were pub-
lished in bold print: The Japanese military must be accepted; Filipi-
nos must not hurt or kill Japanese soldiers, under pain of death; if
the culprit could not be found, ten men from the neighborhood would
be held responsible instead. Jorge Vargas’s and other prominent poli-
ticians’ agreement to collaborate with the Japanese, calls to support
the Military Administration, the rapid achievement of “normal” con-
ditions and Japanese victories everywhere received front page news.!

1. Tribune, 5 January 1942. The rest of this section is based largely on various Tribune
issues, and other sources as noted.



136 PHILIPPINE STUDIES

The Sunday Tribune Magazine reappeared on 18 January 1942, but
it was a poor excuse for a magazine. It was no longer in rotogravure
(it was probably too expensive) and contained subtle propaganda, as
well as practical tips (“Recipes in Keeping with the Times”) and
pictorials. But it was printed on newsprint, in tabloid format similar
to the regular Tribune.

At first Filipino writers tried to write in the styles they had learned
before the war. The 15 January 1942 issue was headlined “US Air-
craft Carrier Sunk, Tokyo Claims,” which implied uncertainty of the
actual fact. Later issues dropped the word “claims” and considered
all communiques gospel truth.

Even in the comics one detects a subtle sense of propaganda. The
“Mutt and Jeff” cartoons showed the duo clowning around in the
Army. In one strip, Jeff strikes an officer and is told he will be court
martialed. Jeff beams, believing “court martial” synonymous with field
marshal. He is shocked when he is dragged off to the brig.2

Readers naturally were shocked or angry at the change in the
Tribune. One irate reader gnashed his teeth and confided to his diary:
“The staff, although unchanged now is rooting for the Japanese, dep-
recating the Americans! . . . To write and voice the supposed senti-
ments of the people, when those who were writing tried only to
express the views of the Japanese, of course was resented.”® Another
wrote that the Tribune’s new stand was “indeed a surprise to us,
although we knew that the papers were censored by Japanese mili-
tary officials, they had not been placed under Japanese control and
we could not understand why Don Alejandrino should publish anti-
American editorials.”* A “mute indignation” was felt against the staff.

Before the coming of the Japs, the press was the indisputable symbol of
nationalism. . . . It was therefore difficult to reconcile this tradition with
what had taken place at that first interview of the Japanese at Parafiaque.
This complete about-face of the Filipino press without the publisher giv-
ing due notice to the subscribers and readers why they had become the
mouthpiece of the Japanese invaders caused considerable dismay. The
public waited in vain for the staff to walk out in protest.®

Once the Tribune began reporting according to the Japanese propa-
ganda lines, it maintained the same character until the end. Feeling
the importance of continued exposure, the Japanese made the Tribune
come out seven days a week. Gone was the Sunday day off. (This

2. Tribune, 17 January 1942.

3. Eliseo Quirino, A Day to Remember (Manila: Benipayo Press, 1961), p. 52

4. Marcial P. Lichauco, Dear Mother Putnam (N.p.: privately printed, 1949), p. 108.
5. Quirino, A Day to Remember, p, 52,



THE TRIBUNE 137

policy lasted until June 1943, when, perhaps due to economic prob-
lems, the Monday issue was dropped.) As conditions settled in Manila,
the number of pages grew to eight, with an eight-page “magazine”
on Sunday. The price went up to #.10, but there it was to stay until
the American air raids started.

Editorials resumed later in 1942, sporadically at first. On the sur-
face, the Tribune looked like a regular paper. There was straight news,
both local and foreign; there was a provincial news section, occasional
comics or cartoons, classified ads, columns and features.

The regular columns were “Our Tomorrow” (“Our Today” after
the declaration of independence) by “E. M.” (Emiiru Masatomi), which
generally called for collaboration and attacked fence-sitting. Another
was “Off and On” by “Maharajah” (F. B. Icasiano), which exhibited a
genuine pro-Japanese tone. (The column was “off” in November-
December 1943 because Icasiano was attending the Greater East Asia
Press Conference in Tokyo).

Less regular were the columns of “Don Juan de la Cruz,” who also
called himself “Commentator,” and commentaries by “Ignacio Javier”
(Leon Ma. Guerrero). These presented comments favorable to Japan
and its war effort, based on the communiques. One (disgusted) reader
wrote that Juan de la Cruz’s works were “the last word in journal-
istic revilement.”¢

One of the regular features in 1942 was “Home Front,” edited by
the Grau sisters, which carried practical tips for the home, such as
recipes, tips on house care and work, and general practical sugges-
tions to ease life in those hard times. Economic realities could not be
concealed from this column, much as Japanese propaganda tried to
portray a “normal” Philippines. One column, about coconut savings
banks, said these

were needed to keep bills of the two smaller denominations because the
children have found out that they cannot buy anything with them. It is
reported that for this reason the youngsters are in the habit of tearing up
the 1-centavo and 5-centavo bills that come their way.

Another spoke of the difficulty of feeding pigs, since there were
virtually no leftovers from meals. It suggested that householders could
give their pigs dishwater instead!

A minute version of the society page continued to appear through-
out the war, in a column titled “Brevities.” Also edited by the Grau

6. Manuel Buenafe, Wartime Philippines (Manila: Philippine Educational Foundation,
1950), p. 162. Don Juan de la Cruz’s son must have been writing too, because there are
a few columns by “Juan de la Cruz, Jr.”



138 PHILIPPINE STUDIES

sisters, it contained news on marriages, debuts, baptisms, parties,
engagements and what have you, for families which could still afford
the luxury.

The letters to the editor section, “Public Pulse,” made a comeback
in November. Here, ostensibly, readers could express opinions, but
most of those published praised the governmment. Other letters
reflected the conditions of those times—complaints about increased
prices, profiteers, thefts in trains and markets, and dishonesty. One
letter complained about “human excreta scattered over the sidewalks.”
Another about the stench of Mulawen bridge (new name of Quezon
bridge), and still others about rejection of the ill from hospitals, due
to lack of medicines. Despite these, though, it is possible most of the
true feelings of the people did not make it into print for the mail was
being censored.”

The classified ads also gave a picture of the economic situation
which could not be censored. In early 1942, most of the ads were of
transportation, vehicles and ships leaving for other parts of Luzon or
for the Visayas. As the war wore on, the “wanted to buy” ads out-
numbered the “for sale” ads. What generally were being sought were
real estate (sound investments for those with money) or scrap iron,
wire, and other war materials (for the buy and sell business and selling
to Japanese). Personal ads continued from the prewar days, a num-
ber being cryptic.

The Japanese tried to play down crime stories, to give an impres-
sion of stability, and managed to kill the big stories of ambushes,
shootings and guerrilla raids. Small-time crimes, though, robberies,
killings and the like (usually not connected with the Japanese at all)
were published in “Police Notes.” Despite these realities, the Tribune
editorialized: “Most of us who are complaining are forgetting how
they felt at this time two years ago.”?

Other regulars were “Sports Flashes,” news on boxing, basketball,
and other harmless tournaments, the daily KZRH radio schedule (all
other radio stations in Manila were closed), movie and stage ads,
which could give a sense of normalcy. On Sundays “Follow the
Ponies” gave tips to racing aficionados. On a more cultural level was
“Theater Week” by “Eddie’s Aunt” (Eddie Infante), a review of what

7. See ADVATIS Translation No. 29, Brief of Prisoners Pending Courts Martial; Report
on Censorship of Internal Mail, 1943, p. § for typical figures of censored mail; January
1943, for example, lists 241,942 items checked, of which 1,644 were censorable: 20 for
gross misrepresentation of the Japanese, and one each for exceedingly pro-US state-
ments and “expressing obstructionist tendencies,” among other things.

8. Tribune, 4 February 1944.



THE TRIBUNE 139

was going on on the local stage. In January 1943, a Japanese artist
introduced “The Boy ‘Pilipino’,” a comic strip whose main character
was a boy devoted to the New Philippines and Japan. Apparently
the humor was not well taken or understood, because it did not last
a month. With the establishment of the Manila Shimbun-sha, daily
Japanese lessons appeared in a corner of the back page. These lessons
stalwartly held on until December 1944, when the war returned to
the Philippines.

With the declaration of independence in 1943, Tony Velasquez drew
a daily comic strip, “KALIBAPI Family,” which among other things
subtly reminded Manilans and provincianos that provincial life was
better than staying in the city with its numerous problems. For a short
while, too, there was a small section “Assembly Doings,” which
summarized how many bills had been passed and how many would
be introduced that day (it did not state what the bills were, though).
Occasionally there would appear illustrations of “Our Leading Per-
sonalities” by Gat and the other staff artists.

No matter how “normal” some of the features may have seemed,
or how economic problems were reflected in columns, it was the news
and editorial comment that set the tone of the paper. Since much of
this was propaganda and Japanese-style newspaper writing, it cre-
ated an unsavory reputation among many readers.

Foreign news came from Domei or official Japanese Army or Navy
communiques. The communiques, which were issued in Tokyo,
“imitated classical Japanese painting—artistically foggy with lots of
blank spaces.” As much as possible, in the early part of the war,
announcements of victories were timed to coincide with Japanese
holidays, hence, the official report of the surrender of Singapore was
on 11 February, Kigensetsu (the anniversary of Japan’s foundation).
Army Day, 10 March, brought news of the capitulation of the Neth-
erlands East Indies. April 29, the Emperor’s Birthday, had announce-
ments of the beginning of the final artillery barrage on Corregidor
(although the island fortress would not fall for another week). A
foreign observer in Tokyo noted that the communiques were “couched
in ready-made formulas and pompous ideograms,” such as “invin-
cible navy,” “Japan’s wild eagles,” and “hero-gods.”?

Naturally, defeats were played down or ignored. There was no
news of the 18 April Doolittle bombing of Tokyo. The battle of
Midway, a grievous defeat for the Japanese Navy, was reported as a
victory, several days after the event. The withdrawal of Japanese forces

9. Robert Guillain, I Saw Tokyo Burning (New York: PBJ Books, 1982), pp-. 38, 45, 56.
Guillain was a French correspondent for Havas (French news agency) in Tokyo.



140 PHILIPPINE STUDIES

from Guadalcanal in February 1943 received no mention at all.
D-day, the massive invasion of France in June 1944, merited a one-
column story: “Foe Air Troops Wiped Out in Normandy.” The deci-
sive battle of the Philippine Sea, where the Japanese lost their effec-
tive naval air forces, was inverted and turned into a victory: “Enemy
Loses One Battleship, Five Aircraft Carriers.” Actually, the Ameri-
cans did not lose any major ships that day. While underground papers
screamed about the surrender of Italy in 1943, the Tribune placed it
below the fold: “Mussolini Forms New Government as Badoglio
Surrenders.” The fall of Saipan, first of Japan’s prewar territories to
be lost, was couched in vague terms: “The enemy finally broke
through our last resistance line in the southern part of the island with
the result that the war situation on that island now indicates compli-
cated aspects.”

An underground paper, The Liberator, summed up the Tribune’s war
news:? 4

Their forces do not retreat. They only ‘advance to the rear’ ‘to shorten
their communication lines.” Sometimes they call it ‘disengaging tactics,’
or ‘moving to prepared positions.’

American landings are always ‘repulsed by crack Japanese units” with
‘heavy casualties on the part of the enemy.’

Damage caused by American air raids is always ‘slight.’

All American air raids are either ‘nuisance’ or ‘terror raids’ and their
bombings are always ‘indiscriminate.’

Whenever American submarines attack, they always hit Jap ‘hospital
ships’ and their bombs invariably hit ‘ambulance trains.’

There are always industrial or railroad strikes and shortages of either
coal or manpower in the United States.

A rift always exists between the U.S. and Britain or between Washing-
ton and Chungking.

Every Japanese plane which fails to return to its base either dives into
a military objective or blasts itself against an enemy plane.

Their war dispatches all come from the ‘frontlines’ although we have it
on good authority that in most instances printed victories of the Jap forces
are concocted either in the Manila office of the Domei News or in the TVT
building.

The Anglo-Saxons are fighting in this war to exploit and enslave all
Asians while the Japanese are in it to ‘liberate’ them, including the Kore-
ans and Formosans, we hope. )

They are ‘sons of heaven’ although they look like sons of guns to us.

Local news in 1942 played up collaboration and collaborators. Tojo’s
promise of independence for the Philippines, Quezon’s supposed death

10. Liberator, October 1944, p. 10.



THE TRIBUNE 141

(in March), and the return to normalcy in business and in the prov-
inces. Late 1942 brought news of antiguerrilla drives and executions,
the KALIBAPI and the Neighborhood Associations, Radio Taiso and
the creation of the Manila Shimbun-sha. Speeches of officials were
published, as were executive orders and other official policies.

In 1943, the big news was Tojo’s first visit (the second visit did not
receive as much publicity), preparations for independence and then
the independence ceremonies. The death of Don Alejandro Roces was
front-page news, but the ambush of Alejandro Jr. and his wife was
neglected.

Nineteen forty-four brought up defense preparations—blackout
practice, air raid shelters and the like. As the Americans approached
and air raids began, the Americans were painted as the enemy who
threatened Philippine independence and who insisted on bringing the
war to a “peaceful” Philippines. Fence-sitters were constantly lam-
basted. It was now time to take sides and act.

Like the communiques, many stories were distorted. Crowds in
parades were always happy and appeared by the thousands. The
Emperor’s birthday, 1943, reported eighteen million Filipinos paying
homage to the Emperor. This was two million beyond the prewar
census of sixteen million! Tojo’s welcomers (all were required to
attend) were reported as 100,000 when actually they could not have
been more than 10,000. Those who attended the parade in his honor
a few days later were at most 50,000, but the Tribune reported 400,000.

Other stories carefully omitted unsavory truths. Vicente Barranco
covered the first train to Legaspi, a big propaganda affair which
marked the repair of all bridges blown up by the USAFFE in Decem-
ber 1941. During the trip, the train had to stop because a bridge had
been blown up by the guerrillas. The passengers, including several
VIPs, had to wait for a train to come up from Legaspi. The party
crossed the river by boat, and then took the other train to Legaspi.
The story as published had no mention of this. As far as it was
concerned, it was a successful trip.!> One day the Tribune proudly
announced that the Japanese had donated 10,000 cases of milk to be
sold at prewar prices for undernourished children. Unstated was the
fact that the milk had come from the United States and was meant to
be distributed for free! Another story reported imported rice arriving
in Manila for Filipinos. Actually it was simply rice transferred from
north Luzon, and it probably was for the Japanese soldiers.”®

_11. Buenafe, Wartime Philippines, p. 191.
12. Barranco interview. His story appeared on 25 March 1943.
13. Buenafe, Wartime Philippines, pp. 163-64.



142 PHILIPPINE STUDIES

Occasionally the propaganda backfired and a much publicized news
item would be quietly phased out when the truth became apparent.
One celebrated case involved raising money for a plane for Japan.
One Filipino sent in 5 with that, and on 9 May 1943, the Tribune
excitedly announced that “many support fund drive to donate plane
to Japan.” Many of the Tribune staff donated—the reporters P1 each,
Icasiano and Bautista £5, and Roces P10. As the days went on, the
donations grew with contributions of a few centavos. The list became
so shameful that it was relegated to the inside pages and eventually
dropped. The last time it appeared, on 14 May the list of donations
reached a grand total of only $708.21. This was not enough even for
a single propeller! (Consider, though, the year-end fund drive which
raised £96,000 in two weeks.)"

The Tribune dropped all possible sources of intelligence to the
enemy. The first director general of the Military Administration,
Yoshihide Hayashi, remained unnamed for his entire term, although
his photograph appeared regularly. General Masaharu Homma,
Commander in Chief of Japanese military forces in the Philippines,
also remained anonymous. The weather was also considered a secu-
rity item, and was accordingly dropped in late 1942. So secret was
the weather that when the great flood of November 1943 struck, and
the Tribune was constrained to come out with a smaller, one page-
issue for two days, it gave a lame excuse of “mechanical difficulties.”
The flood was never mentioned at all, and even the fund drive for
the relief of flood victims, sponsored by the paper, simply stated that
it was for victims of “the recent emergency.” (Oddly, a series of stamps
was overprinted with the word “Baha” to raise money for the flood
victims.)®

Propaganda was placed wherever it could. In late 1942, slogans
were placed at the bottom of the front page, appealing to people to
“Work Every Day the True Independent Way,” or proclaiming that
“Sampaguita is the Flower, Nippon the Friend,” “The Rising Sun of
Japan is the Shining Sun of Asia” and “The ABC of the New Order is
Act, Build, Collaborate.” The short witty sayings found in “Splashes”
were used once in a while: “To those who seek freedom: A man and
a wife can be happy only when they mutually lose some freedom.”

14. Malay interview, 17 August 1983; Armando J. Malay, Occupied Philippines (Manila:
Filipiniana Book Guild, 1967), pp. 116-17 and Lichauco, Dear Mother Putnam, pp. 98-99
give more information on this incident.

15. Tribune, 16 and 17 November were the one-page affairs. In spite of the flood, the
headlines were: “2 Foe Cruisers, 1 Destroyer Sunk” and “3 More War Vessels Sunk”

respectively.



THE TRIBUNE 143

The Manila Shimbun-sha sponsored contests which followed the
basic propaganda lines: contests for slogans to be used in the paper,
essay and novel contests on building the Greater East Asia Co-Pros-
perity Sphere, on collaboration and on the history of Philippine-
Japan relations. Other contests were for songs and music, marches
for the New Philippines and a speech contest on Philippine inde-
pendence. All received much publicity.

Photographs were also sometimes made to lie, to fit propaganda
aims. Posed shots of Japanese in church, or playing with children
were obvious; one photo of a church missed by a Japanese air raid
was used as an example of how Japanese pilots deliberately did not
hit churches and other cultural places. (Photos of the Sto. Domingo
church ruins, hit by Japanese bombs in December 1941, were not
published though). On 13 May 1944, a photo labeled as an American
plane, breaking up under anti-aircraft fire, was splashed on the front
page. In actuality it was a Japanese plane (it was one of the war’s
famous American photographs). Another photo showed American
ships supposedly fleeing from Japanese forces, but there was no indi-
cation that the fleet was fleeing. It may have been advancing as well!

The Japanese writers brought with them a strange new literary style
which was ridiculed by some Filipinos. Using Japanese images, they
wrote items such as: “Thousands of tiny Filipino flags waved and
swished ever so tenderly and yet so expressively, as if to keep time
with the pulse beats of the 500,000 [sic] people who had gathered
in front of the Legislative Building.” This was during the independ-
ence ceremonies. When the “magic words” proclaiming independence
were uttered, “the throng gave way to tears of joy.” One diarist noted
that this

was the height of bombast. The writer was indulging in daydreaming when
he claimed to have seen tears. On the contrary, the corralled throng was
impatient. The people were more concerned with the heat, the difficulty
of transportation and the mud on the ground. Only the imaginative re-
porter seemed to be serious about the affair. Smart alecks drove away the
tedium with remarks that were uncomplimentary to the affair and the
personages participating. The broadcasts of the proceedings were met with
quips and wisecracks.!®

Another very Japanese item:

If we drop a pebble onto the calm surface of a lake, concentric circles
radiate from it extending outward according to the force with which we
drop the stone. This figure of speech gives us a good idea of what the

16. Tribune, 15 October 1943; Buenafe, Wartime Philippines, p. 207.



144 ' PHILIPPINE STUDIES

neighborhood association will be. Each association will be like one of the
concentric circles which will inevitably extend to the entire nation.”

The Tribune Sunday Magazine was similar in many ways to the
Tribune, aside from size. It followed the same propaganda lines, albeit
on a deeper and more cultural and philosophic level. Japanese writ-
ers wrote essays justifying the Greater East Asia War, or did features
on Japanese culture and history, while Filipinos wrote articles on Fili-
pino history and culture, including folk tales and histories of Philip-
pine-Japanese relations, the Philippine flag, the Revolution of 1896
and the Philippine-American war. There also were poems, short sto-
ries, commentaries on current affairs, and Mang Kiko’s “From My
Nipa Hut.”

The Sunday Tribune Magazine dropped out in early 1944, and was
replaced by a separate publication, the Tribune News Weekly, which
carried straight news, both international and local, a map of the world
and a few commentaries. “From My Nipa Hut” remained, for Ica-
siano was editor of the News Weekly.

A total of five rotogravure specials came out during the occupa-
tion, similar in format to the prewar Sunday Tribune Magazine, but
mainly pictorial features on the war, the Japanese armed forces, as
well as reportage of Japanese successes, in words and pictures. The
first was a supplement on the Emperor’s birthday, 1942; the next was
on 27 May 1942, Navy Day. The third came out on the anniversary of
the start of the Greater East Asia War, 7 July 1942 (the anniversary of
the beginning of Japan’s war against China). The fourth appeared on
8 December 1942, containing a chronology of the war. The last sup-
plement appeared on 14 October 1943, Philippine Independence Day
under the Japanese. In addition, the 25 December 1942 issue of the
paper featured a colored map of Greater East Asia. That for 12 Sep-
tember 1943 contained a Philippine flag, in color.

Few people were naive enough to believe the Tribune. “Baloney,”
“utterly despicable,” “wishful thinking” were some expressions de-
scribing the way readers felt about the news in the paper.

The Japanese indulge in self-deception,” wrote Victor Buencamino, head
of the National Rice and Corn Corporation. “False items will only make
the people lose faith in the paper. They should read the story of the boy
who kept shouting “Wolf! Wolf!” even when there were no wolves. . . .
Propaganda is effective only when it appears authentic.”

17. Tribune, 7 January 1943.
18. Victor Buencamino, “Manila Under Japanese Occupation,” pt. 2, Bulletin of the
American Historical Collection, October-December 1979, p. 12.



THE TRIBUNE 145

The propaganda was not effective. No lie, one writer noted,
“however great and obvious, was too much for the Tribune and its
sister publications. Abuse, vituperation, and fairy tales were their
main stock in trade.”"

It was more for curiosity than for information that people read the
paper. Some readers read their papers upside down, in public, indi-
cating that the news was inverted. One writer believed that when-
ever the Tribune made “a statement adverse to the American air force,
an American raid is sure to follow.” Even newsboys sometimes joined
in the fun. “Balitang cochero! Balitang cochero!” they shouted.?

Buencamino also noted: “Facts are easier to believe than what
appears in paper and ink. Slapping, bayonetting—all these sink deeper
into one’s being than words.” It was fairly easy to disprove much of
the local news. On 28 January 1942, the Tribune condemned the
American night bombing of UST. But everybody knew it was Nielson
field in the south that had been bombed.?

Stories were either too fantastic to believe or completely false. Gen.
Homma'’s entry into Manila on 3 June was reported as having been
attended by many welcomers. The truth was

there were very few and the majority were forced to attend the parade.
The people did not applaud the troops. There was none of the usual fanfare
and cheers from the crowd. Men, women and even children looked on
grimly, sadly.?

The readership responded with several jokes to ridicule the paper.
One had Saint Peter letting war casualties into Heaven. A Japanese
soldier came in, having died in the Battle of Guam. Saint Peter re-
torted: “Scram, you liar! You can’t fool me. I read the Tribune.” Pugo
and Tugo, the irrepressible comedy duo, joked one day: “Who sank
the American Navy?” asked Pugo. Tugo’s guesses—the Japanese,
Italians, Germans—all proved wrong. Tugo gave up. “Who?” “The
Tribune.” DOMEI became an acronym meaning Department of Most
Erroneous Information, or was simply “Dummy news.” Slogans used
by the Tribune were not spared. Parodies arose, such as “America
Indoctrinizes, Nippon Parasatizes,” “Co-Prosperity is a Made-in-
Japan Balloon, It deflates too soon!” and “Nippon—Starvation,
Democracies—Liberation!"?

19. Buenafe, Wartime Philippines, p. 162.

20. Buencamino, Manila Under Japanese Occupation, part 1, (July-September 1979),
p- 13.

21. Ibid., part 3 (January-March 1980) p. 28.

"22. Ihid.

23, Lichauco, Dear Mother Putnam, p. 138.



146 PHILIPPINE STUDIES

Guerrilla papers, unregistered shortwave radios and rumors pro-
vided alternate sources of information which short-circuited the Japa-
nese attempts to control news, and further exposed the false war
reports of the Tribune.

Sometimes, however, the Tribune itself would (deliberately or not
is unknown) lapse and place the Japanese in a bad light. “Public Pulse”
and “Home Front” told of the economic situation. An interview be-
tween Paulino Santos and guerrilla leader Salipada Pendatun brought
out embarrassing questions about the Japanese, such as why they were
staying on even with the Philippines independent.

There were, too, typographical errors which destroyed the substance
of certain items. On 27 May 1943, a wayward “s” slipped into the
right place. Instead of reigning as the protector of Greater East Asia,
the Japanese Navy instead “will resign forever. . . .” And on
5 November 1944, a “t” was dropped from the headline, resulting in
“AIWAN, PI BATTLES.” The closeness of “Aiwan” to the Tagalog
“Ewan” (I don’t know) is intriguing.

So, the Tribune continued on, with all its propaganda and its
overlooked utilitarian features amidst a skeptical, disbelieving audi-
ence, naughty typesetters and guerrilla staffers.

THE END AND A BEGINNING

As the war continued, and deteriorated for Japan, the Tribune
maintained its role as mouthpiece for the Japanese. War news re-
mained lopsided, but between its lines the careful reader could
discern the true state of affairs. Other sections of the Tribune were
useful. “Home Front” columns were clipped and filed for reference,
the sports features were entertaining, and the features on Philippine
history and culture interesting, if not tainted by propaganda. But it
was the headlines, the war reportage and news on collaboration, all
the falsehoods and hypocrisy, so different from actual conditions, that
remained in the eyes of the readers.®

By September 1944 the Tribune was beginning to feel the pinch of
the worsening economic conditions. “Pay no more” it said under the
price. Opportunistic newsboys were obviously charging more than
P0.10. People still bought the paper, maybe not to take seriously,
maybe for entertainment, maybe for collecting. The first air raid on

24. Tribune, 22 April 1944.

25. Malay interviews; Raymond Quetchenbach, “The Leyte Landing and the Japa-
nese Controlled Press,” Leyte-Samar Studies, (XI:2, 1977) shows how much could be read
between the lines in reportage (or nonreportage) of the Leyte landings.



THE TRIBUNE 147

Manila, on 21 September 1944, brought an unchecked inflation of
prices. The Tribune had to keep up. The next day, when it reported
the raid, it still cost ten centavos but had shrunk to two pages. When
it regained its four-page format on the twenty-third, its price had
doubled to $0.20.

The air raids increased. Leyte was invaded and the Battle of Leyte
Gulf was fought. The Tribune continued, publishing extras within
hours of a raid with ridiculous claims of victory. The reports of
American ship and plane losses were laughable and so obviously false
that people cursed it more. But with liberation so close it probably
did not matter.

Economic pressures forced the Tribune to shrink further. In No-
vember it withered in size, and in December the shrunken four-page
tabloid cost P0.50. By January the paper had dropped to two pages,
and cost $0.50, “pay no more.” It is not sure whether people were
still buying the paper since money was tight and conditions abnor-
mal. Even the staff was no longer reporting to work regularly. Every-
one was busy fending for himself.?

And still the Tribune screamed Japanese successes, not in the Pa-
cific any more, but in China and Burma, and it continued to report
grievous American losses in Luzon and even Leyte! (Leyte had been
secured by American forces in December, but the Tribune’s last issue
heralded “Foe Losses in Leyte Mounting”!) A small group of Japa-
nese remained to the end to keep the newspaper running. Others had
been drafted and had been pulled north or east of Manila with the
bulk of the Japanese forces. Most of the Mainichi Shimbun-sha per-
sonnel had withdrawn to Bayombong, planning to go to Tuguegarao
where they believed a company plane would rescue them. A few
remained in Manila and were absorbed into the defense forces. Still
others joined forces in the Ipo Dam area. A total of fifty-two died,
either in combat or of wounds or sickness.?”

The newspaper continued publishing until 3 February 1945.
Mabharajah (Icasiano) continued to write to the end, discussing writ-
ers, the New Leaders Association and profiteering, as if nothing else
was happening around him. “Brevities” announced a baptism and a
wedding as late as 2 February and “Sports Flashes” could still report
the outcome of a basketball game held on 1 February. The Nippongo

26. Barranco interview, Malay interviews.

27. Mainichi Shimbun-sha, Tozei Namboku [The Four Directions] (Tokyo?: Mainichi
Shimbun-sha, n.d.), p. 98; pp. 112-302 are reminiscences on those who died in the
Philippines, and articles on the travails of life at Ipo Dam and in North Luzon. Interview
with Capt. Hitomi, 6 June 1985, raises the company plane story.



148 PHILIPPINE STUDIES

corner had disappeared, but the Tribune continued adding ciphers to
its figures, stating on 3 February that the Americans had suffered
10,000 casualties in the Leyte campaign. American units in the Clark
Field area “are still engaged in a death struggle with the Nippon
forces” and Japanese troops were stopping the southward drive of
American forces at Guimba, Nueva Ecija.

But the southward drive was not stopped, because later that day
American soldiers entered Manila amidst much Filipino rejoicing. The
Tribune never appeared again. As a finishing touch the Japanese set
fire to the TVT building on Florentino Torres. Its offices burned, records
lost and presses destroyed, the Tribune was dead. Its staff tried to
survive in the battle of Manila where a few were wounded. Victorino
Lorico suffered a shrapnel wound in the Intramuros area.?

Already gone were Amando Dayrit and Rafael Roces of prewar
days. Both were executed because of their guerrilla activites. Don
Castillo Yiiigo and Pablo Viray, who had continued to work for the
Tribune during the Occupation but sidelined with the guerrillas, had
also been executed. Pedro Aunario, advanced in years, died a natural
death in January 1945. “Mang Kiko” (F.B. Icasiano) was to die under
ironic and tragic circumstances. Seeking safety with Japanese forces
in Antipolo, he was killed by Japanese soldiers who probably did not
know who he was, or saw him as just a bother and another mouth to
feed. Alejandro Roces and his son, of course, had been gone for over
a year.”

But with the death of the Tribune also went the Hodobu, Manila
Shimbun-sha (Philippine Publications, Inc.) and Japanese control.
Despite the destruction in Manila, the press was once again free,
perhaps its freest ever. The big papers, presses in ruins, were stilled,
and the field was thus wide open to anyone. “Any newspaper editor,
reporter, proofreader, or advertising solicitor who could dig up a
Platen press and a box of type could put out a paper — and did.”®

Vicente Navarro of the Tribune staff issued The Victory from his
typewriter, as early as 8 February 1945, when fighting was at its peak.
The next day, the US Office of War Information put out Free Philip-

28. Malay interview, 22 June 1984.

29, Ibid. “Liling” Roces’ and Dayrit’s role in the guerrilla resistance is mentioned by
J.B.L. Reyes, “The Free Philippines Group During the Japanese Occupation” (Paper read
at National Historical Institute, 17 September 1981) and Teodoro Agoncillo, The Fateful
Years (Quezon City: R.P. Garcia, 1965), pp. 685-86.

30. Armando J. Malay, “When Manila had Scores of Papers,” Deadline, October 1952,
p- 18. The discussion of the postwar papers which follows islargely based on this source.



THE TRIBUNE 149

pines, utilizing the presses of Carmelo and Bauermann, which had
fortunately not been burned. Navarro set up his own regular, printed
newspaper, the Victory News on 19 February, and several ex-Tribune
men joined him. Roberto Villanueva, Ernesto del Rosario and Ana-
cleto Benavides set up the Manila Post in March, broke away when
they got into a disagreement with the publisher, and set up another
newspaper, run by them, the Chronicle.*'

Dave Boguslav, now released from the UST internment camp, joined
the Chicago Sun as a correspondent. Joe Bautista would eventually
join the Roces’s Manila Times.

The Roces family met and decided to revive Don Alejandro’s
- newspapers. The Ramon Roces press, which had printed Liwayway
and its sister magazines, was intact. Since the name of the Tribune
was too badly tainted, the Roces family decided to resurrect the Manila
Times, which Don Alejandro had bought long before the war. Its
maiden issue appeared on 27 May, as a weekly. By September it had
become a daily. Boguslav was asked to edit the paper, which he agreed
to do. Few of the original Tribune staffers came back, as they were
busy with their own papers, but later many returned. Vicente Guzman,
formerly of the Bulletin but with the Tribune during the Occupation,
decided to stay with the Times rather than return to the Bulletin.?

Tribune writers had no difficulty getting jobs after the war. It seems
there was no stigma attached to most of them, no grudge held against
them by the public. Malay, fearing the US Army Counter Intelligence
Corps wanted him for collaboration, went to its office in Bilibid Prison.
He was not wanted and was told to go home. “There was much
demand for services of experienced newsmen. . . . People seemed
either to have forgotten or forgiven.” The paper was dead, the Japa-
nese were defeated and the Tribune had killed no one®

At least three of the Tribune men would have their past catch up
with them. Roberto Villanueva was investigated by the CIC, but the
findings were not enough to warrant the filing of an indictment. Joe
Bautista was accused of treason for being editor of the Tribune, for
the article praising Tojo, for signing the joint declaration of the Greater
East Asia Press Conference, for an article endorsing Laurel’s declara-
tion of war and for his article in the Philippine Review. The case was
dismissed one day after the first hearing, because “the necessary two

31. Thid. .

32. Luis Serrano, History of the Manila Times, Philippine Colophon, March-June 1966,
p- 14

33. Malay interview, 23 February 1984.



150 PHILIPPINE STUDIES

witnesses to the overt act are not available.” It is possible that Dave
Boguslav may have interceded for Bautista as well.**

Vicente J. Guzman, KALIBAPI spokesman, Board of Information
member and Tribune writer, faced more problems. He was indicted
on three counts: speaking for the KALIBAPI, uttering pro-Japanese state-
ments after his 1943 trip to Japan, and being a member of the Board
of Information. A $20,000 bail was set, and hearings were set in 1946.
The case dragged on, to be finally resolved by Roxas’s amnesty proc-
lamation.®

The rest of the staff settled down in their new newspapers. The
Tribune was dead, but out of its ashes rose the Manila Times. And it
was to the Times that many of the former Tribune men and women
returned. The spirit of the original “independent Filipino daily,” before
it was tainted by the Japanese occupation, lived on.

34. Memo for Solicitor General, 11 March 1946, re: Roberto Villanueva, Folder 277-9;
People of the Philippines vs. Jose P. Bautista, People’s Court Case No. 3525, Information,
and Motion to Dismiss, all in People’s Court records, U.P. Archives; Malay interview,
22 june 1984.

35. People of the Philippines vs. Vicente J. Guzman, People’s Court Case No. 1851,
information and petition for dismissal, 14 February 1948, People’s Court Records, U.P.
Archives.



	art1.pdf
	38-2-02.pdf

